Szepes Mária világa

Az örök élet titkáról szóló Szepes Mária-regény, A Vörös Oroszlán az ezoterikus irodalom egyik alapműve. Az írónő, akit több generáció Pöttyös Panni „Varázsanyójaként” ismer, évekig élt a XI. kerületben, mielőtt Pasarétre költözött. Hagyatékát a róla elnevezett alapítvány őrzi, amely a munkásságához és életéhez kötődő események egyik főszervezője. Riportunk során Szepes Mária életének több helyszínére is ellátogattunk.

Szepes Mária (1908–2007) írt mesekönyvet, nagyregényt, tudományos-fantasztikus regényt, pszichológiai tanulmányköteteket, önéletrajzot, ezoterikus tananyagokat és még verseket is. Ezen kívül filmforgatókönyv, színmű, misztériumjátékok szerzője, dramaturgja volt, balettlibrettót készített. – Számos írása vár feldolgozásra – mondta el Almási Csaba, a Szepes Mária Alapítvány elnöke.

Élet a kerületben
Az írónő éveken át lakott és dolgozott a XI. kerületben. Leghíresebb regényét, A Vörös Oroszlánt egy tihanyi kiruccanás során, 1939-ben kezdte írni, de ekkoriban a Kökörcsin utcában élt. Férjével, az olimpikon és sportkarikaturista Szepes Bélával költöztek ide a Budafoki út 55.-ből. Az írónő naplója szerint az „új, Budafoki úti gyönyörű lakást aránylag drágán, központi fűtéssel, korlátlan melegvíz-szolgáltatással bérelték” 1933 és 1938 között. Hét év házasság után Mária teherbe esett, a születendő gyermek miatt költöztek a Kökörcsin utcába. A kisfiú koraszülött volt, megbetegedett, kisbabaként meghalt. Utána „nem tudtak a Kökörcsin utcai gyönyörű, de szerencsétlen lakásban megmaradni”, a háború kitörése után egy esztendővel az Ulászló utcába költöztek. Szepes Mária számos bejegyzést írt a bombázásokról – itt nem volt légópince, így a földszinti folyosóra menekültek le. Végül átmenetileg kimentek Leányfalura, amelyet Noé bárkájának neveztek. – Onnan költöztek 1945-ben a Pasaréti útra – mesélte Almási Csaba újbudai körsétánk alkalmával.

A nagy találkozások helye
A Pasaréti úti lakásban az alapítvány vezetője hozzátette: minden berendezés, tárgy úgy és ott található meg ma is, ahogy az írónő halála előtt volt. A falakon ott vannak a fényképek, például a Szepes Bélával közös fotó – a pár boldogan mosolyog –, vagy a bátyjáról, Galántai Viktorról (írói nevén Wictor Charon) készült kép. Számos felvétel árulkodik Mária balett-tudásáról, szüleivel kialakított bensőséges viszonyáról, filmes karrierjéről. A vitrinben férje munkái láthatók. – Szepes Béla sokat járt külföldön, több alkalommal feleségét is magával vitte, és rengeteget dolgozott – mesélte Almási Csaba. A polcok roskadásig vannak szinte kizárólag Szepes Mária-kötetekkel. A régi kamra minden négyzetcentiméterén kéziratok, digitalizálásra váró anyagok, adathordozók hevernek. A hagyatékot – örökös híján – az alapítvány kezeli. Almási Csaba a nappaliban található asztalt, illetve kanapét is megmutatta. Az asztalfőn mindig „Mária néni” ült, gyakran vezetett beszélgetéseket. Tanítványaival, így például Csabával, vagy kollégáival – többek között Hamvas Bélával – sokszor beszélgettek napfordulók és egyéb spirituális események alkalmával.

Szepes Mária neve mára egybeforrt Pöttyös Panniéval. A „Varázsanyu, Varázs­anyó” által életre keltett kislány kalandjai 70 esztendeje kezdődtek. Bár ennyi idő alatt sok minden változott, Pöttyös Panni történetei a mai gyerekeknek legalább annyira kedvesek, mint édesanyjuknak, nagymamáiknak volt. A Pöttyös Panni-könyveket gondozó Móra Könyvkiadó tavaly országos gyerekrajzpályázatot hirdetett; csaknem 800 munka érkezett be, amely Pöttyös Panni és Kockás Peti kalandjait kelti életre a könyvek történetei alapján az űrben, a Balatonon. A legjobb alkotásokat a Deák17 Galériában állították ki, ahová szintén ellátogattunk, a falon egy négyéves kislány műve is látható volt.

Garai Gréta, a Deák17 Gyermek- és Ifjúsági Művészeti Galéria igazgatóhelyettese a kiállítóteremben elmondta, tavaly volt Szepes Mária születésének 115., Pöttyös Panni színre lépésének 70. évfordulója. A Pöttyös Panni az évek során sorozattá bővült, F. Györffy Anna jellegzetes illusztrációival hamar népszerű lett. Almási Csaba ezzel kapcsolatban elmondta, az írónő a fodrásznál találkozott egy szovjet kislánnyal, Tamarával. Nem értették egymás nyelvét, ezért rajzoltak, és Szepes Mária a kislányt is beleírta a meséibe. „Kiderült, én az új éra legnagyobb könyvét írtam meg, csak azért, mert volt benne egy négyéves szovjet kislány” – olvasható Szepes Mária önéletrajzi bejegyzéseiben.

Almási Csaba szerint a több generáció által kedvelt Panni-történetek ahhoz is hozzájárulnak, hogy a mai kisgyermekek életében megmaradjon a könyv szeretete. – Nagymamák és anyukák olvassák nekik, ami az elektronikus kütyük idejében különösen hasznos – tette hozzá az alapítvány elnöke.

Szepes Mária 2007-ben bekövetkezett haláláig számos díjat és elismerést nyert el. Emlékét egyebek között a Pasarét úti ház falán felállított emléktábla őrzi, sírja a Farkasréti temetőben található.

Tóth Kata

Szepes Béla rajza
Szepes Mária hagyatékát a Szepes Mária Alapítvány kezeli, beleértve Szepes Béla munkáit – neki sok alkotásáról nem tudni, hol lehet. Egyik rajza egy, a XI. kerületben élő nyugalmazott egyetemi tanártól, Bakonyi Gábortól került az alapítványhoz. Bakonyi Gábor Eszék utcai otthonában mutatta meg a képet, hozzátéve, hogy az ő nagybátyjáról készült egy síelés alkalmával.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support