Zónák, díjfizetés, engedélyek

Újbuda Önkormányzata júniusban fogott bele a parkolás rendszerszintű átalakításába, amely elsősorban a lakóövezetek felszabadítását célozza. Jelzések szerint ugyanis a helyiek egyre kevésbé találnak parkolóhelyet otthonuk közelében, ezért a kerület új díjfizetős zónákat jelölt ki, ami remények szerint más lehetőségek felé tereli majd az ingázó és átutazó autósokat.

Az új engedélytípusok és a kártyás automaták mellett központi parkolási ügyfélszolgálat is segíti majd az újbudai gépjármű-tulajdonosokat. Őrmező és Kelenföld fizetőssé tételével december 1-jén indult a második kör; összefoglalónkban az eddigi tapasztalatokra is kitérünk.

A főváros elmúlt tíz évének népszerű vitatémái közül a dugók mellett a parkolásból is jókora gordiuszi csomó tekeredett, amit a kerületek díjfizetős zónák bevezetésével kívánnak elvágni. Azt mindenki tudja, hogy P+R parkolók építése nélkül ez sem jelent teljes megoldást, az önkormányzatok azonban csak hatáskörük és anyagi lehetőségeik széléig nyújtózkodhatnak. Az 1930-as években, amikor többek között Szentimreváros is kiépült, körülbelül tíz lakásra jutott egy autó, de még a ’80-as években felhúzott gazdagréti lakótelepen is csak minden második lakásban élt kocsitulajdonos. A vásárlási kedv azóta exponenciálisan nő: ahogy emelkedik az életszínvonal, úgy bővül az autót birtoklók köre is. Közép-Magyarország területén a kocsik gyorsabban szaporodnak, mint az emberek; egy 2021-es felmérés szerint 2000 óta Pest megyében és Budapesten több mint 400 ezerrel emelkedett a forgalomban lévő személyautók száma.

Parkolókból tehát óriási hiányt kellene pótolni. Újbuda a maga kezébe vette a dolgot, 2020 óta saját cége végzi az üzemeltetést. Mivel a Covid alatt a kormány megtiltotta a díjemelést és új zónák kijelölését, a rendszer átalakítása a június 30-án megszűnt tilalmi időszak után kezdődhetett el.

Bővítés lépésenként

Az eredetileg három ütemre tervezett, majd további szakaszokra bontott bővítés első, júliusi körében az Infopark közel teljes területén, az Egry József utcában és a Bertalan Lajos utcában vált fizetőssé a parkolás. Az Infoparkban a korábban kiadott lakossági engedéllyel sem lehet megállni, az ugyanis folyamatosan túltelített: a mérések szerint száz helyre ott átlag 110 parkoló autó jutott.

Augusztusban érkezett a nagyobb csomag, amikor Szentimrevárost és a Gellért-hegy lábát tették fizetőssé egészen a Ménesi útig, tehát a vasúttól északra eső területeket zónásították. December 1-jétől, a második ütemben vált parkolási övezetté Őrmező nagy része, Kelenföldön pedig az Etele út vonzáskörzetének mintegy 3000 parkolóhelye. A városvezetés szerint erre azért van szükség, mert a lakótelepeket rengetegen használták P+R parkolónak. Az egy esztendeje megnyílt Etele Plaza tömegével vonzza az autósokat az Etele út környékére, és hasonló a helyzet az őrmezői oldalon, ahol hamarosan átadják a Budapest One irodaházat. A néhány éve megújult Etele téri intermodális csomópont villamos-, vonat-, metró- és buszállomásai pedig eleve nagy forgalmat gerjesztenek. Az önkormányzat meglátása szerint ha az Etele térre érkezők nem tudnak ingyen leállni a házak előtt, akkor a pláza mélygarázsát fogják használni. Az Őrmezőre és Kelenföldre most kiváltott engedélyek december 1-jétől egészen 2024. március 31-éig érvényesek lesznek, vagyis közel másfél évre letudható minden parkolási tennivaló.

2023 januárjától a Gellért-hegy tetején, a Somlói úton és az attól északra fekvő területeken, valamint a Kis-Gellérthegyen kell fizetni a parkolásért. 2023 márciusában kerülnek sorra az olyan fővárosi tulajdonú közterületek, mint a Villányi út, a Karolina út, a Bocskai út, a Nagyszőlős utca, a Budaörsi út, a Fehérvári út, valamint az Etele tér. Ugyanebben a hónapban válik díjfizetős zónává Kis-Őrmező, azaz a Neszmélyi út–Balatoni út–Csárda utca–Mikes Kelemen utca–Zelk Zoltán út (Péterhegyi út) által határolt terület. Utolsóként pedig Kelenföld fennmaradó része, a Szerémi út–Galvani utca–Andor utca–Egér út–vasút által határolt teljes területre terjesztik ki a fizetős parkolást.

Fontos információ az újbudaiaknak, hogy a 2023-ban fizetőssé váló, lakóhelyük szerinti zónákra már január 1-jétől kiválthatják a parkolási engedélyeket annak érdekében, hogy a későbbi ütemekben bevont területen ne kerüljenek hátrányos helyzetbe. (Például  Kis-Őrmezőn ugyan csak tavasztól lesz fizetős a parkolás, de az ott élők már most kiválthatják az engedélyüket egész Őrmezőre, így ők már januártól tudnak díjmentesen parkolni a teljes lakótelepen.) Az engedélyek megszerzését érdemes elektronikus úton lebonyolítani, az ügyfélablakrendszeren keresztül ez kényelmesen, gyorsan, otthonról is elintézhető.

Változnak az árak

A képviselő-testület májusi döntése értelmében módosulnak az éves várakozási díjak: az első autóra 12 ezer forintot, a másodikra 24 ezer forintot kell fizetni. Ha az igénylő online váltja ki az engedélyt, akkor spórolhat is, ugyanis a személyesen, a parkolási irodában végzett ügyintézéskor 2000 forint eljárási díjat számítanak fel. Újdonság, hogy mostantól az albérletben élők is kaphatnak éves engedélyt a lakóhelyük szerinti zónára, megfelelő igazolások ellenében, 24 ezer forintért.

Játékszabályok

A meglévő parkolási engedélyek március 31-éig használhatók, addig kell kiváltani a 2023-as engedélyt, amely 2024. március 31-éig lesz érvényes. Az új területekre pedig már most kiválthatók ezek, és 2024. március 31-éig lesznek érvényesek. Nem változott az a szabály, hogy éves várakozási engedélyt kizárólag az válthat ki, aki a gépjármű üzemben tartója, és állandó lakhelye parkolási zóna területén van. Bérlői engedély annak jár, aki parkolási zóna területén lakik albérletben: ott van a tartózkodási címe, ő a gépjármű üzemben tartója, és az ingatlan tulajdonosa lemond az engedélyéről az ő  javára. Gyermekszállítási engedélyt az a szülő igényelhet, akinek gyermeke parkolási zónában működő bölcsődébe, óvodába vagy általános iskolába jár (utóbbi esetben az első öt évfolyamra). További feltétel, hogy az igénylőnek ne legyen tartozása sem az önkormányzat, sem valamelyik fővárosi parkolási társaság felé. A fővárosi és a kerületi szabályozás értelmében egy személy egy autóra kaphat parkolási engedélyt, egy lakcímre pedig összesen két autóra kérhető. Az igénylés módjáról és részletes feltételeiről a parkolás.ujbuda.hu oldalról tájékozódhatnak.

Eljött a zónák ideje

Lindmayer Bence, az Újbuda Parkolásüzemeltető Nonprofit Kft. ügyvezetője szerint a lakóknak oda kell figyelniük a határidőkre, és arra, pontosan hol állhatnak meg, mert az idén október 15. előtt megszerzett engedélyek 2023 márciusáig a kerület teljes területére érvényesek, az azóta kiadottak viszont már nem. – Korábban két nagy körzetre, nagyjából a Bartók Béla úttól északra és délre osztottuk fel Újbudát, és az új engedéllyel rendelkező autótulajdonosok kizárólag a lakóhelyük szerinti területen tudnak térítésmentesen parkolni. December 1-jétől pedig, Őrmező és Kelenföld bevonásával, már négy zóna szerint adjuk ki az engedélyeket – tájékoztatott a cégvezető.

Automata egyszerűbben

Újbuda számos pontján helyeztek el új típusú automatákat is, ezek segítségével kényelmesen és járulékos költségek nélkül lehet parkolni. A jegyváltásnál meg kell adni a gépjármű rendszámát, nem kell visszavinni a cédulát és kirakni az autóra, mert a rendszer a rendszám alapján látja a befizetést.  Az automaták közül számos bankkártyát is elfogad.

Ügyintézés központi helyen

A Fraknó utcai Közterület-felügyelet központjából a Bartók Béla út 79. alá költözött az Újbuda Parkolásüzemeltető ügyfélszolgálata, így mostantól a budai belváros díjfizetős övezetében lehet ügyeket intézni. Az új irodában négy ablakban foglalkoznak személyesen az ügyfelekkel: itt lehet éves engedélyeket hosszabbítani, pótdíjakat befizetni és panaszokat tenni. Az épületben működő háttér ügyfélszolgálaton pedig a behajtással és a kommunikációval foglalkozik négy munkatárs. Az autósok a parkolási engedélyek kiváltását és a bírságok kifizetését online felületen is elintézhetik az ugyfelablak@ujbuda.hu címen. Az internetes felületen időpontfoglalásra is van lehetőség.

Érvek, ellenérvek

Az elsők között bevont, gellérthegyi és szentimrevárosi területeken, például a korábban nagyon zsúfolt Diószegi utcában érezhetően kevesebb lett az autó, a helyiek is örültek a „felszabadulásnak”. De nem mindenhol tapasztalható ekkora elfogadás. – Túl magas a fizetendő éves díj, és ha már muszáj bevezetni, legyen az egész kerületre érvényes az engedély – hangzottak el érvek az őrmezői parkolási fórumon, ahol kiderült, vannak, akik nem bíznak abban, hogy a fizetős rendszerben elegendő hely lesz a lakótelepen. A kérdésekre válaszoló Hintsch György alpolgármester elmondta, a rendszer átalakításának nincs alternatívája, mert a nagyberuházások okozta forgalomnövekedés miatt egyre több kívülről érkező autós áll meg a környéken. Azt is jelezte, hogy kezdetben előfordulhatnak problémák üzemeltetői részről. Annak érdekében, hogy a lakóknak legyen idejük megszokni az új helyzetet, egy hónapos türelmi időszakkal indul a fizetős rendszer: decemberben senkit nem büntetnek meg, csak figyelmeztetésekre lehet számítani, az éles üzem januártól kezdődik. Hozzátette, a várakozási díjak 2001 óta változatlanok, így szükséges volt az emelés. – Ha pedig az engedéllyel más városrészekben is lehetne parkolni, sokan átmennének más zónába, elfoglalva a helyet az ott lakók elől – érvelt az alpolgármester. – Az eddigi lakossági visszajelzések azt mutatják, hogy ahol már néhány hónap távlatából láthatók a hatások, ott a helyiek elégedettek a változásokkal. Többekkel beszéltem személyesen, akik szerint látványosan felszabadultak a helyek, és az eddigi körözés helyett a legtöbb esetben akár a saját házuk előtt is találnak rendszeresen parkolóhelyet – mutatott rá Hintsch György.

Zónák és további információk: parkolas.ujbuda.hu

Török Dániel

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support