Elfogult ajánló: A piros bringa és az üvegcipő

Néhány jó programot, könyvet, koncertet, színházi előadást ajánlunk – kizárólag elfogultan. Olyat, amit mi szeretünk, és bízunk benne, másnak is leg­­alább akkora örömet okoz, mint nekünk.

Csak tudni kellett írni
Mostanában sokszor előkerül, milyenek is voltak azok a ’70-es, ’80-as évek. Tényleg az aranykor, vagy a bezártság, a reménytelenség fojtogató ideje? Most jelent meg egy válogatás az azóta régen megszűnt egykori Magyar Nemzet kitűnő riporterének, Boros István riportjaiból. Tessék csak elolvasni, a válasz nagyjából ott szerepel ezeken a lapokon. Merthogy nem lehet egy szóban felelni, a kép árnyaltabb és összetettebb. Ez a kötet azért is hasznos és persze igen szórakoztató olvasmány, mert nem az utólag átszínezett jelenből emlékezünk vissza a múltra, hanem akkor születtek ezek az írások, amikor még csak nem is sejthettük, lesz ez egykor nagyon másként.

Más szempontból is fontosak ezek a mára irodalmivá nemesedett (novella?) riportok. Mert megmutatják, hogy egykor a magyar sajtóban dolgoztak olyan emberek, akik tényleg tudtak írni. Nem is tehettek mást. A mai magyar sajtóban nem kell „szépen” írni – hiszen ha egészen szűk körben is, de el lehet még mondani az igazságot. A valóságot nem kell történetekbe rejteni, a sorok közé beírni. Ahol meg már régen nem lehet a tényeket közreadni – és ez uralja a magyar sajtó döbbenetes többségét –, ott meg minek írni tudni? Ott csak a lebutított, primitív propaganda számít, a háromszavas mondatok.

Boros még folytatta azt a szép szokást, hogy írni kell azokról, akiknek nincs lehetőségük megszólalni a nyilvánosság előtt, akiknek az életéről, a sorsáról alig-alig tudunk valamit. Nagy hagyománya volt egykor ennek – aztán jött az a kor, amelyben elégnek tűnt annyi, hogy melyik politikus éppen mit mondott a másikra. Ehhez nem kell tudni írni. Ráadásul ez elsodorta azt a részben szociografikus műfajt, amit most ez a könyv idéz fel. És azért is érdekesek ezek az írások, mert megmutatják, miként próbálták egykoron a becsületes újságírók megírni a valóságot. A Cirkusz Torino című sorozatban egy vándorcirkusz helyenként Fellinit idéző kalandjairól számol be a szerző. Szegénység, szerencsétlenkedés, kevés öröm, hatósági vegzálások, kilátástalanság – minden úgy történt valószínűleg, ahogy azt a szerző megírta. Így éltünk. A korabeli olvasónak ezt nem kellett elmagyarázni, rögtön értette, metaforával van dolga. A cirkusz maga az ország. A szerkesztő ezt átlátta, mégis leadta az anyagot – azzal, ha netán balhé lesz, akkor majd széttárja a karját, és azt feleli: „Ja, én azt hittem, ez tényleg a cirkuszról szól”. S miután a cenzúra emberei is sejtették, ez lesz a válasz, nem tettek fel felesleges kérdést. A riport a cirkuszról, amelyben éltünk, megjelenhetett. Csak tudni kellett megírni.

Boros István, aki az én legjobb barátom, nem csak a riport műfajában alkotott nagyot. Sokat tanultam tőle. A jegyzetei és tárcái is pompásak. Úgyhogy, fejben legalábbis, már készül a következő kötet.

(Boros István: Toljuk arrébb a piros bringát! Fekete Sas Kiadó, 2023. szerk.: Javorniczky István, Jolsvai András)

Vágy és valóság
Az üvegcipőt maga a szerző is a Vígszínházba teremtette – és bár nemcsak Magyarországon, hanem szerte a világban újra és újra sikerrel játsszák lassan száz esztendő után is, mégiscsak a Vígszínház színpadán van igazán otthon. Most egy újabb fergeteges előadás született itt Mohácsi János rendezésében. Többek között Waskovich Andrea, Stohl András, Kovács Patrícia és Medveczky Balázs főszereplésével látható ez a „szerelmi négyszög”. Amely persze szól az álmokról, a lehetőségekről, arról, hogy az anyagi-egzisztenciális helyzetünk mennyire határozza meg az életünket.

Hűségről és hűtlenségről, szerelemről és megcsalásról, ahogy ezt Molnártól el is várjuk. A nézők egy jó része nyilván látta már ezt a darabot, a történet sok újat nem tartogat számukra. De hát a gyerekek is ugyanazokat a meséket szeretik újra és újra meghallgatni, miért kellene erről a kellemes luxusról felnőttkorra leszokni? És minden előadás más és más, ráadásul sok kitűnő színész pályájának jelentős első dobása volt mondjuk Irma szerepe – Domján Editet, Pap Verát, Hámori Gabriellát szokás emlegetni –, és a mostani Irma (Waskovich Andrea) a kritikák szerint felveszi velük a versenyt.

„A vágynak és valóságnak ritka találkozása az a három felvonás, amely ennek az üvegcipős kis cselédnek a szívéről szól. Megvan benne az álmok komédiája, az álmok tragédiája és az álmok megváltó szépsége. Kinek nem jut eszébe saját vágyainak komikuma, amikor hallgatja ennek a Rajongó Irmának pátoszát szívének centercsatárjáról, pilótájáról, fejedelméről, aki egy szívós, mást szerető, öregedő asszonynak a kitartottja s egyébként is vén mérges legény, rozzant asztalos. Neki szívkirály, nekünk komikus figura, vagy tépett, szomorú ember, s itt egy kicsit úgy érezzük, hogy egy kicsit mindnyájan szíven lehetünk találva” – írta a bemutató évében a Nyugat kritikusa. Száz esztendő elszaladt, ma már másként öltözünk (a jelmez a kitűnő Remete Kriszta alkotása), más világban élünk (díszlet: Mohácsi András), mégis olyan ismerős ez az egész.

(Molnár Ferenc: Az üvegcipő, Vígszínház, rendezte: Mohácsi János).

D. J.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support