Kell egy csapat!

– Ha mást nem is, ezt a mondatot megjegyezték rólam az emberek – foglalta össze a címben idézettekre utalva életútját Sándor Pál. Mielőtt azonban a Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, producer elmesélte volna e mondatok történetét, Gréczy Zsolt a fiatalságáról és pályakezdéséről is kérdezte őt december 9-én a B32-ben, a Mássalhangzó sorozat beszélgetésében. 

– Nem rossz voltam, hanem elviselhetetlen. De nem is akartam jó lenni. Egész gyerekkoromban végig nevelőintézetben voltam – ismerte el Sándor Pál. Mindig kereste a tréfát, legalábbis azt, amit ő annak gondolt, ám a felnőttek körülötte nem igazán. De talán nem is a csínytevésekről vagy a nevelőintézetek borzalmas állapotáról elmesélt sztorik voltak a legérdekesebbek, hanem az, ahogy a filmszakmába került. – Egy rokonom mondta: ha már nem indul újságírói szak, akkor menj el filmesnek, az ugyanolyan link szakma – számolt be indíttatásáról. Besétált a filmgyárba, szólt a portán, hogy rendező szeretne lenni, irányítsák már tovább. A portás az emeletre küldte, mondván, ott majd segítenek. A Sándor Pált fogadó hölgy annyit kérdezett: milyen filmeket ismer maga? Ő elkezdte sorolni az összes akkor láthatót, a nő körülbelül a tizedik cím után leállította, és közölte: három műszakban kezd a filmlaborban, 330 forint a fizetés. Sándor Pál innentől sínen volt, filmjei azóta sok-sok százezer nézőhöz jutottak el Magyarországon és a nagyvilágban, számtalan nemzetközi fesztiválon kapott elismeréseket Berlintől Cannes-ig.

Ami a híres mondatait illeti, az „Egyedül nem megy” a Ripacsok című film ikonikus dalának refrénje. – Mindmáig megy a vita, hogy ez Presser, Kern vagy Dusán szövege, vagy én írtam – mondta a rendező, akit amúgy nem érdekel, kié a mondat, annak örül, hogy a nézőknek tetszett, az emberek emlékeznek rá. 

Az ugyancsak szállóigévé vált „Kell egy csapat!” a véletlen műve. A főszereplő, Garas Dezső jelmondata a Régi idők focijának forgatásán született. – Nem volt semmi szöveg írva ahhoz a részhez, mondom a forgatókönyvírónak: írj már oda egy mondatot a Dezsőnek – tárta fel a műhelytitkot a rendező.

A beszélgetés közben is kiderült, hogy Sándor Pál nem az a hatásvadász filmes, aki keresi, gyártani akarja az ilyen pillanatokat. Sokszor utólag vagy még úgy sem értette meg, hogy egyes alkotásait  miért nem engedélyezték a rendszerváltás előtt, vagy miért kelt szinte önálló életre valamelyik jelenete. Pozitív hozzáállásának köszönhetően mindenféle körülmények között képes volt jót, vidámat és igazit alkotni. Ahogy fogalmazta: „szeretem az életem, és szeretem, hogy szeretem. A többi meg jön magától”.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support