Kép a hegyről

A fotó feltalálásával – illetve a fényképezés könnyed elérésével – kialakult a képalkotás egyik legfontosabb szerepe. A kép bizonyíték, hogy mi ott jártunk, hogy szépek vagyunk, szerencsések, mosolygósak – és tessék ránk irigykedni. Mások szerint, ha már az igazit nem vihetjük haza – kicsit nagy lenne a kredenc tetején a Gellért-hegy –, legalább jelképesen birtokba akarjuk venni képünk tárgyát.

Nagyképűbben, Susan Sontag idézésével: „…a fényképezőgép ideális fegyver a birtoklással teli tudat számára… Fényképezni annyi, mint birtokba venni a lefényképezett tárgyat. Azt jelenti, hogy bizonyos viszonyt létesítünk a világgal, s ez a viszony a tudás – következésképpen a hatalom – érzetét kelti.”

Ma az exponálás utáni másodpercekben már az egész világ láthatja, hogy mi az Eiffel-toronynál, a lelőtt afrikai elefántnál, a tengeren egy nagy hajón vagy a budapesti Gellért-hegyen múlatjuk éppen az időt. Régebben egy kicsit, de csak egy kicsit, azért bonyolultabban működött mindez. De a lényeg ugyanaz.

A szép helyek, a jó kilátópontok vonzzák a fényképezőgépet. Föntről lenézni minden esetben hatásos – a város ráadásul mindig gyönyörű szép napsütésben, madártávlatból, mert nem látszik a kutyapiszok, a töredezett aszfalt, a kiborult kuka. A nyaralás vagy egy budapesti utazás csak akkor ér valamit, ha van képünk hozzá, valami jó helyről. És a Gellért-hegy igazán fotogén lentről is – de fentről lefelé mintha arra teremtették volna, hogy itt örökítsük meg magunkat. Aztán majd két hét vagy tíz év múlva, amikor előkerül valahonnan a fotó, csettinthessünk egyet: ezek voltak aztán a jó idők!

D. J.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support