SAJTÓKÖZLEMÉNY:

Újbuda Önkormányzata a civilekkel közösen tiltakozik a Déli Körvasút beruházás miatti fakivágások ellen

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. péntek éjjel egy Facebook posztban jelentette be, hogy közel 1000 fát ítélt halálra Budapesten. A fairtás okaként egyértelműen a Déli Körvasút kapacitásbővítését nevezték meg. A munkálatokat tegnap tervezték elkezdeni, ezért a kerület polgármestere, országgyűlési képviselője és alpolgármesterei, a civil szervezetek képviselőivel és az érintett lakókkal közösen, a halálra ítélt fák előtt tartott sajtótájékoztatón jelentették be, hogy minden lehetséges módon fel fognak lépni az értelmetlen pusztítás ellen.

A kerület polgármestere emlékeztetett: a Képviselő Testület többször állást foglalt már az ügyben, ezeket a határozatokat az akkor illetékes Palkovics László korábbi innovációs és technológiai miniszternek is eljuttatták. Dr. László Imre szerint, a miniszter a látszat kedvéért tárgyalást kezdeményezett, de a megbeszéléseknek nem volt eredménye. A tiltakozás és az észérvek ellenére Budapest legnépesebb kerületén tervezik keresztülvinni az évi 51.000 tehervonatot jelentő tranzit teherforgalmat. A polgármester hangsúlyozta: ennek ellenére sem adják fel, minden lehetséges eszközzel fellépnek a terület és az itt élők védelme érdekében.

Bakai-Nagy Zita környezetvédelemért is felelős alpolgármester az ügy előzményeiről is beszélt. Emlékeztetett arra, hogy korábban a civilek bírósági úton támadták meg a beruházás környezetvédelmi engedélyét, amelyet a Fővárosi Törvényszék megsemmisített. Az indoklásban kitértek arra, milyen szempontok alapján kell elkészíteni az új tanulmányt, ezeket a beruházó azonban nem, vagy csak részben vette figyelembe. Ezért az újabb engedély ellen külön keresetben, de együttműködve a POPÉK-kal bírósághoz fordul Újbuda. Bakai-Nagy Zita felszólította a döntéshozókat, amíg ez a jogi eljárás le nem zárul, ne adjanak engedélyt fakivágásokra, visszafordíthatatlan folyamatokra, valamint az építési engedély módosítására irányuló eljárást pedig függesszék fel erre az időre.

Újbuda országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: „Azért vagyunk itt, hogy a civilek hangját kihangosítsuk a kormány és az Európai Unió felé.” Orosz Anna elmondta: a beruházás több szempontból is aggályos, az itt élők életminőségnek romlásán és a környezetpusztításon túl korrupciógyanúját is felveti. „A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég túlárazott ajánlata miatt a kormány lesöpri az asztalról a helyiek, a civilek, és az őket képviselő önkormányzat kéréseit, követeléseit.” Az országgyűlési képviselő ezért megkeresi Lázár János építési és közlekedési minisztert, és felszólítja, hogy állítsa le az engedély nélküli beruházást. Orosz Anna ígéretet tett arra is, hogy felhívja a problémára az európai döntéshozók figyelmét. „A hatalom csak az erőtől ijed meg, ezért erőt kell mutatnunk.” – mondta Orosz Anna.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért elnökségi tagja szerint a Déli Körvasút új környezetvédelmi engedélyének kiadásakor a kormányhivatal is jogsértő módon járt el, ezért peres úton támadják meg azt. Tóth Sándor Péter szerint a beruházásnak nincs érvényes építési engedélye, mivel az már eleve jogsértésen alapul, ezért a beruházónak nincs joga kivitelezési munkákat kezdeni. Úgy vélte, a beruházó egy joghézagot kihasználva visszafordíthatatlan helyzetet akar előállítani. „Van miért küzdenünk. A demonstrációnk és a bírósági eljárás akkor sem hiábavaló, ha nem lesz sikeres, mert ezzel utat mutatunk a jövő tudatos nemzedékének: ne engedjék, hogy elhibázott kormányzati döntések miatt Újbuda örökre tehervasúti átjáróházzá silányuljon” – fogalmazott Tóth Sándor Péter.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support