Sérült gyerekek iskolája: ez a tanév megmenekült, de kell még segítség

Egyedülálló módszerre képzik a gyógypedagógusokat és a gyerekeket, ezért nagy riadalmat okozott, amikor kiderült, az intézmény nem kap többé állami támogatást. Trexler Eriket, a Bliss igazgatóját arról kérdeztük, hogyan próbálják megmenteni az iskolát.

Milla nyakát születéskor meghúzták, azóta epilepsziás rohamai vannak, a Rett-szindrómás kislány csak a szemével kommunikál. Dávid se járni, se beszélni nem tud, a kezét viszont képes használni. Mindketten az őrmezői Bliss Alapítvány iskolájába járnak, amely a járvány előtt pályázatokból, adományokból és céges felajánlásokból tartotta fenn magát.

• Milyen sérüléssel küzdenek az ide járó gyerekek?

Jelenleg 12 súlyosan halmozottan fogyatékos személyt oktatunk, ők nem beszélnek, súlyosan mozgáskorlátozottak és értelmileg is akadályozottak.

• Ők a Blissen kívül hova fordulhatnak? Egy szülő azt mondta, egyszerűen nincs más hely, ahol ellátnák a gyerekét…

Az biztos, hogy nagyon komplex a nálunk kapott fejlesztés, terápia, amire ezeknek a gyerekeknek szükségük van, és az is tény, hogy nagyon kevés a speciális szakember. Jó példa erre, hogy a nálunk alkalmazott augmentatív és alternatív kommunikációra 90 százalékban az alapítványunk képzi a szakembereket.

• Mit lehet kezdeni egy olyan gyermekkel, aki egyáltalán nem kommunikál? Jelrendszert tanítanak neki?

Ezek a gyerekek hangzó beszédre valóban nem képesek, viszont ugyanúgy vannak gondolataik, érzéseik, amit szeretnének kifejezni. A munkánk abból áll, hogy mindenkihez egyedileg találunk meg egy kommunikációs útvonalat, amivel ő képes a külvilággal kapcsolatot teremteni. Van, aki úgynevezett gesztusnyelvet használ, ami jelnyelvként is felfogható. Ehhez persze a mozgásának kell olyan szinten lennie, hogy el tudja mutogatni a jeleket. Van, aki táblagép segítségével kommunikál: begépeli a mondanivalót, és kimondatja a géppel. Megint más csak képeket használ, kártyákra mutatva tudja például jelezni, hogy éhes, vagy hogy mit érez.

• Hogy jutottak el odáig, hogy idén már a megszűnéssel is szembe kellett nézni?

Fontos leszögezni, hogy minden gyereknek, a sérültnek is alapvető joga az alapfokú oktatás elérése. Az alapítvány elsősorban pályázatokból, másodsorban támogatásokból tartotta fenn magát, például az önkormányzat is segített minket. Az államtól csak annyi forrást kaptunk, amennyi a pedagógusok fizetésére elég, a fejlesztő szakembereket és más működési költséget más forrásból kellett fizetnünk. 2019-ben azonban berobbant a Covid- járvány, és hosszú időre be kellett zárnunk, mert nem fogadhattuk személyesen a gyerekeket, online meg gyakorlatilag nem lehet sérülteket fejleszteni.

• Az alapítvány az államhoz fordult, de segítség helyett valami mást kapott…

Hosszú kálvárián vagyunk túl. 2019-ben, a járvány elején még csak annyi pénz hiányzott, amit be tudtunk pótolni, minimális szülői hozzájárulással. A 2021/22-es tanévben már jóval több hiányunk volt, amit jeleztünk a Klebelsberg Központnak, és azt egy idő után ki is fizették. A 2022/23-as tanévre viszont már azt a választ kaptuk, hogy támogatást nem adnak, mert az állam el tudja látni az általunk végzett feladatot saját hatáskörben. Arra viszont nem kaptunk választ, hol folytatódna a sérültek fejlesztése. Később felajánlották, hogy elhelyezik őket állami intézményekben. Például olyan szociális intézményekben, ahol a szülőknek gyakorlatilag állami gondozásba kellett volna adniuk a gyereküket, vagy ahol nem is fogadták őket, de olyan is előfordult, hogy vakok iskolájába küldték volna a látó gyereket. Mikor a köznevelési államtitkárt megkerestük, azt kérdezte, miért nem szedünk tandíjat? Hát azért, mert ezek a szülők nem tudnának százezres tandíjakat kifizetni. Végül azt is felajánlották, hogy egy az egyben átveszik az intézményünket.

• Az állami átvétel mivel járt volna az alapítvány és a gyerekek számára?

Hangsúlyoznom kell, hogy az alapítvány az iskolát csak később hozta létre, előtte önállóan végezte a gyerekek egyéni fejlesztését, a szakemberek továbbképzését, felnőtt fogyatékosok számítógépes képzését, logopédiát stb. Iskola nélkül azonban az alapítvány nem tudná olyan magas színvonalon ellátni a feladatát, ahogy azt 35 éves fennállása óta teszi. A gyerekek szempontjából pedig tudni kell, hogy nagyon nehezen viselik a változásokat. De az sem mindegy, hogy valaki onnan tudja folytatni a fejlődését, ahol abbahagyta, vagy kezdheti kvázi elölről. A szülők elmondták, akkor éreznék biztonságban a gyereküket, ha a Bliss vinné tovább az oktatást. Az egész egyébként nagyon egyszerűen megoldódhatna. A tankerület, mivel nem tudja ellátni őket tankerületi intézményben, az itteni térítési díjat egy szerződés keretében kifizetné az alapítványnak, mert a gyerekeknek jár az ingyenes oktatás. Erre most nem látni esélyt, ezért a kuratóriumunk elküldte a döntését, hogy nem adjuk át az iskolát az államnak.

• Idén nyáron eljutottak odáig, hogy veszélybe került a szeptemberi iskolakezdés. Mihez kezdtek?

Adománygyűjtésbe fogtunk júniusban, hogy összegyűjtsük a tanév lebonyolításához szükséges 28 millió forintból hiányzó nagyjából 15 milliót. Szinte lehetetlennek tűnt, de most úgy néz ki, sikerült. Egy névtelenséget kérő cég felajánlotta a hiányzó összeget, így neki köszönhetően el tud indulni az iskola szeptembertől, aminek nagyon örülünk.

•  Akkor biztonságban vannak?

Ha megérkezik a pénz, igen, de csak erre a tanévre. Ez az egy év viszont jó lesz arra, hogy az állammal mindent részletesen átbeszéljünk, mi az elképzelésük a feladat átvételéről, ha erre kerülne sor, az hogyan, milyen minőségben valósulhat meg. Jövőre viszont újabb kérdések előtt fogunk állni. Továbbvihetjük-e az iskolát? Ha igen, azért, ha nem, akkor azért lesz az alapítványnak szüksége további segítségre. A kuratórium abban biztos, hogy szeretnénk megőrizni az alapítvány alaptevékenységeit, a halmozottan fogyatékos gyermekek komplex vizsgálatát, fejlesztését, rehabilitációját. Mivel a jövőbe tekintünk, nem zárjuk le az adománygyűjtést, hiszen tudjuk, hogy a folytatáshoz a mai bizonytalan helyzetben szükség van a támogatásokra.

T. D.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support