A Déli Körvasút biztosan megépül, a tárgyalások ma már a Hamzsabégi sétány élhetőségéről szólnak. A támfalra futónövény-takarót, a környékre teljes értékű fapótlást szorgalmaz Újbuda a beruházó Építési és Közlekedési Minisztériumnál (ÉKM). Utóbbi nyitott a támfal takarására, már csak a MÁV-ot kell meggyőzni az ügyben.
– A tavalyi év derekáig az elhúzódó jogviták miatt minimális szinten zajlottak a tárgyalások Újbuda és az ÉKM között, de az építkezés gyorsasága alapján be kellett látnunk, hogy az önkormányzat és a lakosság közös erőfeszítései ellenére ez a vasútbővítési projekt, a kormány elhatározásának megfelelően, minden valószínűség szerint meg fog valósulni – mondta el lapunknak Erhardt Attila településfejlesztésért felelős alpolgármester. Hozzátette, az önkormányzat a korábbinál konstruktívabb együttműködésre törekszik a minisztériummal, annak érdekében, hogy a beruházás során a lehető legkevesebb kárt szenvedjék el a környéken lakók. – Az elérhető legjobb zajvédelmet, valamint a legjobb minőségű zöldfelületet szeretnénk biztosítani számukra – ismertette Újbuda álláspontját az alpolgármester.
Növényekkel rejtenék el a falat
A kormányzattal újrainduló tárgyalásokat a gyakorlati problémákra fókuszáló együttműködés jellemzi, ennek fontos eleme az épülő támfal „humanizálása”. A beruházás egyik kellemetlen velejárója ugyanis a korábban fákkal borított vasúti töltés helyén épülő 2 kilométer hosszú, számos szakaszán nyolc méternél is magasabb beton támfal, amely Erhardt Attila szerint inkább hasonlít a berlini falra, mint egy barátságos városi építményre. – Mivel az óriási fal a jövőben alapvetően határozza meg az újbudai látképet, elengedhetetlen annak humanizálása – jelentette ki az alpolgármester, majd elárulta: bizonyos mértékben az ÉKM is nyitott javaslatukra, hogy növényfallal kellene borítani a monstrumot, a takarás módjáról azonban még nincs megállapodás.
Vannak jó példák
A minisztériumnak ez ügyben írt levélben lehetséges alternatívaként szerepel néhány nyugat-európai és kínai vasúti támfaltakarási módszer is. A példaként felhozott barcelonai, illetve a kínai Nanking vagy a svájci Visp városában kialakított zöldfalak esztétikus és fenntartható megoldást jelentenek ormótlan betonfelületek eltakarására. A közvetlen befuttatással szemben főként a MÁV-nak vannak fenntartásai. Az állami vasúttársaság azért aggódik, hogy a műszaki ellenőr a növénytakaró miatt nem tudná megfelelően észlelni a támfal esetleges repedéseit. Erhardt Attila szerint azonban a XXI. században már számos olyan műszeres mérési megoldás kínálkozik, ami nem igényel szemrevételezést.
Az ÉKM-nek küldött levél megemlíti, Újbuda módosítaná azt a minisztériumi javaslatot, amelynek értelmében a támfaltól közel egy méterre emelnének egy három méter magas, előnevelt borostyánpanelekből álló falat. Egyrészt, mert afölött még mindig maradna egy öt méter magas csupasz fal, másrészt a beton és a borostyánfal közötti sávban szeméthalmok és graffitik megjelenésére lehet számítani. Köztisztasági és üzemeltetői okokból Újbuda ezért egy teljes takarást nyújtó, a falra közvetlenül felfuttatott növénytakaró kialakítását szorgalmazza.

Új fák a régiek helyén
A körvasút-beruházással járó fakivágások kompenzálására idén ősszel mintegy 600 fát ültetnek el a kerület egyéb pontjain, többnyire a korábban kivágottak helyén, és a következő évben még körülbelül ugyanennyi elhelyezése várható. A jelenleg építési területként szolgáló Hamzsabégi sétányon néhány kivétellel csak a munkálatok teljes befejezése után, legkorábban 2027-ben lehet megkezdeni az érdemi fapótlást. A helyi civilek kérésére a minisztérium a lehető legnagyobb, előnevelt fákat ültetné oda, Erhardt Attila szerint azonban számítani kell arra is, hogy a tapasztalatok szerint az idősebb fák az ültetés után nagyobb arányban pusztulnak el rövid idő alatt, mint fiatalabb társaik. Ezért a Hamzsabégi sétányon kívül 16–18 centi törzskörméretű fák ültetését kérték, a sétányra szánt korosabb fák esetében pedig azt javasolták, a kivitelező vállaljon rájuk ötéves pótlási kötelezettséget. A fák gondozása ugyanis a beruházás után kerületi feladat lesz. Állami kompenzáció révén lehet pótolni az ideiglenesen megszüntetett játszótéri és kutyafuttatói lehetőségeket is. Ennek során újulhat meg hamarosan például a Vidám pilóta játszótér.
Török Dániel