Tourténelem: 1925–2025

Idén május 14-én 11 órakor a Szent Gellért térről startolnak a Tour de Hongrie résztvevői, éppen úgy, ahogy száz esztendeje, az első ilyen kerékpárverseny alkalmával tették. (1925-ben június 27-én kezdődött a megméretés, és hajnali 4 órakor álltak rajthoz a versenyzők.) A Tour de Hongrie-t a francia Tour de France mintájára rendezte meg a Budai Kerékpár Egylet, összesen 510,5 kilométeren. Az első magyarországi viadalon közel százan indultak, a győztes, Jerzsabek Károly (MTK) 22 óra 10 perc alatt tette meg a Budapest–Szombathely–Győr–Budapest távot. Napjainkban már nagyobb teljesítmény kell az első helyhez, tavaly a belga Thibau Nys 15:42:33-as eredménnyel nyerte a 851 kilométeres összetett versenyt.

„Egyszerre a messziből váratlanul feltűnik egy kerékpáros. Versenytrikóban, hátizsákkal. Elsuhan mellettünk, hogy éles kanyarodót véve a Gellért téren állapodjon meg. Utána mindjárt még egy, aztán egy egész csapat. És így megy ez, majdnem egy negyedórán keresztül. (…) A fiatalok táborában Köncöl gépen ülve várja a startot. Dormán mellette áll és összesúgnak nagy titkosan. Lambert eszik. »Enélkül nem lehet versenyezni« – mondja. Kimár még mindig bekötött lábbal lézeng, de bizakodik. Frühwirtel tanakodik. Medgyes és Varga kerekeiket próbálják. Trnowecz nyalókázik, míg a nagy favorit, Jerzsabek szvetterét szíjazza derekára. Vígan, de képességeinek tudatában felel meg kérdésünkre: »Ha nem történik baj, az éllovasok között leszek.” – számolt be annak idején a Nemzeti Sport. Jerzsabek győzelméért vállszalagot, babérkoszorút, aranyérmet, ezüstserleget és egy versenykerékpárt vehetett át Auguszta hercegnőtől, József főherceg feleségétől. Az esemény  fővédnöke Horthy Miklós kormányzó volt.

A II. világháborúig minden évben megrendezték a Tour de Hongrie-t – kivéve 1928-ban, amikor Magyarországon volt az országúti világbajnokság, valamint 1936-ban, a berlini olimpiára való felkészülés miatt –, utána 1965-ig kisebb-nagyobb kihagyásokkal tartották meg. 1956-ban vezették be az éllovast megkülönböztető citromsárga mezt, amelyet Aranyi Lajos szerzett meg az első napon, majd Török Győző érdemelte ki a budapesti célig. A mezőny abban az évben július 29-én rajtolt a Sztálin-szobortól, amelyből három hónappal később, a forradalom éjszakáján csak a csizma maradt.

Mahó László 1965-ös diadalát követően hosszú szünet következett, a Magyar Kerékpáros Szövetség 1993-ban élesztette újjá a Tour de Hongrie-t, és hat éven át tartotta életben, majd Eisenkrammer Károly korábbi versenyző karolta fel az ügyet. Mahó sikere után 32 esztendővel, 1997-ben újra magyar győztest ünnepelhetett a közönség Bebtó Zoltán személyében. 2002-ben a Postás-Matáv SE bringása, Vanik Zoltán vihette haza a legjobbnak járó sárga mezt, 2003-ban pedig a szlovák állampolgárságú, magyar anyanyelvű Remák Zoltán futott be elsőként. Remák 2004-ben történelmi tettet hajtott végre: Vida László (1926, 1927) és Török Győző (1955, 1956) után ő lett a harmadik, a határon túliak közül pedig az első, aki meg tudta védeni címét. 2005-ben aztán ismét hazai versenyző, Lengyel Tamás diadalmaskodott. 2006 és 2008 között a Kerékpársport 2000 Alapítvány rendezte meg a körversenyt, DCG Tour de Hongrie néven, utána egészen 2015-ig kellett várni a folytatásra. A magyar versenyzők közül Valter Attila ért el legutóbb összetett sikert, 2020-ban. A koronavírus-járvány miatt akkor felborult a teljes nemzetközi szezon, de a Tour de Hongrie kedvező időpontot kapott, így öt WorldTeam és nyolc ProTeam adta le nevezését, ezzel az addigi legerősebb mezőny indult Magyarországon.

„A magyar körverseny záró szakasza minden szempontból álomszerűen sikerült, hatalmas magyar hepienddel: a végig nagyszerű közönség előtt tekerő Valter Attila a kékestetői hegyi befutón úgy hagyta állva a mezőnyt, ahogy a nagykönyvben meg van írva, ezzel az összetettet, a hegyi pontversenyt és a magyarok versenyét is megnyerte, teljesen megérdemelten!” – írta 2020 szeptemberében a Nemzeti Sport, amelynek Valter így nyilatkozott: „Az utolsó hegyen aztán semmi mást nem hallottam, csak azt, hogy »Hajrá, Attila«, így pedig nem lehetett veszíteni: a lábaim is nagyon jó erőben voltak, és a szívem, a szurkolók is egyre csak vittek előre!”

Reméljük, így lesz ez idén is a magyar indulókkal.

A ROVATBÓL