Elfogult ajánló

Néhány jó programot, könyvet, koncertet, színházi előadást ajánlunk – kizárólag elfogultan. Olyat, amit mi szeretünk, és bízunk benne, hogy másnak is legalább akkora örömet okoz.

A jazzprofesszor

Szántó T. Gábor ezúttal igen összetett regénnyel örvendeztetett meg minket. A jazzprofesszor egyrészt egy érdekes életút, egy személyes sors, egy művészi életpálya részletes ismertetése, másrészt a magyar történelem legutóbbi éveinek érzékeltetése. Főszereplője, akinek életét, gondolatait a mindentudó szerző meséli el, Gonda János (1932–2021), a magyar jazz-élet egyik meghatározó alakja.

Először néhány szót a szerzőről. Szántó T. Gábor az én nemzedékem, a kora hatvanasok egyik legtehetségesebbje. Közös ifjúságunk idején a verseire figyeltem fel, egyik-másik sorát még mindig idézem. Közben Gábor sorra írta novelláit, regényeit – az 1945 például Török Ferenc egész világot bejáró filmjének az alapja –, és témáiban egyre inkább a zsidó sorsok felé fordult. A Szombat folyóirat szerkesztőjeként egy olyan kulturális fórumot tart mind a mai napig életben, amely a modern zsidó identitás kialakulásában, megszilárdításában is nélkülözhetetlen. Ráadásul jó olvasmány.

De vissza A jazzprofesszorhoz. A sikeres előadó, zeneszerző, oktató, akinek oroszlánrésze volt a jazz magyarországi népszerűvé tételében természetesen vívódó, sok-sok gonddal küszködő ember. Ott a múlt – zsidó családban túlélni a holokausztot, aztán gazdag család leszármazottjaként a kommunizmust. És a családi terheltség, az elvált szülők, a depressziós felmenők nyomása, a feleségekkel és szeretőkkel való amúgy hétköznapi, mégis nyomasztó viták, küzdelmek. A felszín sokáig szép, a jazz ügye halad előre, tiltottból tűrt, majd talán támogatott műfajjá válik. Ám lassan megjelennek az új csillagok, és az „öregek” kipörögnek a rendszerből, miközben fokozódnak a testi bajok is.

Furcsa egy majdnem kortársunknak, legalább névről sokunk által ismert embernek az életét ilyen pontosan megismerni, belelátni mindennapjaiba, gyötrődéseibe, örömeibe, fájdalmaiba. A mindentudó elbeszélő nem vacakol, nem írja körül a dolgokat, már-már szenvtelen tárgyilagossággal számol be Gonda János életének eseményeiről, s talán gondolalairól is. Van az egésznek egy kis bizsergető kukkolásjellege, még ha írói fantáziával megalkotott szövegről van is szó.

S közben egy meglepően pontos, sokszor már-már jegyzőkönyvszerű beszámoló is olvasható a jazz hazai sorsáról. Attól kezdve, hogy a KISZ budapesti bizottsága (jellemző, egy politikai ifjúsági szervezet) 1962. október 2-án döntött egy jazzklubb engedélyezéséről – ez október 25-én, a legendás Dália presszóban nyílt meg –, egészen odáig, hogy a kor kultúrpolitikájának meghatározó szereplőjét, Aczél Györgyöt mikor és miként lehetett meggyőz-ni arról, hogy a jazz „az elnyomott, szegény osztályok” zenéje, ezért helye van a szocialista Magyarországon. Vagy miként lehet bekerülni a szigorúan őrzött rádióba, a koncertkörutakra akkor, amikor a pártállami cenzorok mindenre figyelnek.

Szabad-e a jazztanszakra felvenni tehetséges diákokat, mi lesz velük később, illetve mit tegyünk az élettársunkkal, akinek nem születhet gyereke, vegyük-e esetleg feleségül? – a munkahelyi és a magánéleti konfliktusok párhuzamosan futnak a könyvben, ahogy a mi életünkben is. Szenvtelen, egyszerű szöveg – talán ezért is nagyon ütős, nehezen letehető olvasmány.
(Szántó T. Gábor: A jazzprofesszor, Gondolat kiadói kör, 2024.)

D. J.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support