Hamarosan elkezdődhet a pesti fonódó villamoshálózat II. ütemének előkészítése – jelentette be múlt héten a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A fejlesztés nyomán Budafoktól Káposztásmegyerig lehet majd átszállás nélkül utazni villamossal a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között vissza-, illetve kiépítendő vágányokon. A projekt előkészítése és tervezése uniós támogatásból valósulhat meg.
Az Újbuda–Újpest-villamostengely megteremtésének feltétele a BKK által már benyújtott támogatási kérelem jóváhagyása; ez az első lépés ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra, valamint a Váci út déli részére. Idősebbek emlékezhetnek rá, hogy a 47-es és a 49-es villamos pesti végállomása 1977-ig a mai Nyugati téren volt (akkor Marx térnek hívták), a Váci úti és a Lehel úti járatok pedig a Visegrádi utca–Kádár utca kereszteződésig vitték be az utasokat, és az utóbbiból fordultak ki újra a Váci útra (tehát a 47-es, 49-es villamosokhoz nem volt közvetlen kapcsolat). A Bajcsy-Zsilinszky úton, valamint a Váci út déli részén a 3-as metró megépítése után, 1981-ben szűnt meg a villamosközlekedés. Ha valaki ma Újbuda, Újpest vagy Angyalföld a metrótól távolabb eső részei felől szeretné elérni Budapest másik oldalát vagy a belvárost, annak át kell szállnia, akár többször is, miközben ezeken a területeken nagyszabású lakóingatlan-beruházások zajlanak. A BKK felmérése szerint az átszállási kényszer jelentősen befolyásolja a közösségi közlekedési eszközök népszerűségét. A tervek szerint a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között 2,3 kilométeres szakaszon tennék le a síneket, végeredményként Budapest leghosszabb átszállásmentes villamoskapcsolata jönne létre, összesen 22 kilométeren. Az új fonódó hálózat révén a BKK várakozásai szerint napi 8-9 ezer új utas jelenhet meg a közösségi közlekedésben, kétezer autóval kevesebb futhat majd az utakon, így évente akár 100 tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.
A most bejelentett projektben a leendő villamosvágányok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, felújíthatják a meglévő megállókat. Az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján átépülne a Nyugati tér: az autós felüljárót elbontanák, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út közötti forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat.
Néhány évig azért még várni kell minderre – derült ki a BKK sajtótájékoztatóján. Az egyeztetési, engedélyeztetési, tervezési folyamat végeztével 2027-re lehetnek meg a közbeszerzés kiírásához szükséges dokumentációk, maga a kivitelezés másfél-két évig tarthat – céldátumot még nem határoztak meg.
Idén tavasszal már villamosoknak kellene haladniuk a Műegyetem rakparton. A főváros vezetése 2020 végén írta alá a megállapodást az akkor még létező Budapesti Fejlesztési Központtal arról, hogy a budai fonódó hálózat második ütemének beruházását az állam vállalja át. Eszerint 2,8 kilométer új villamospályát építenek a Szent Gellért tértől kezdve végig a rakparton, ezen két új járat közlekedik majd Óbudáról, illetve a Deák Ferenc térről indulva a Budafoki úti végállomásig. A 2021-ben ismertetett ütemterv szerint a kivitelezésnek 2024 második negyedévében kellene befejeződnie. Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly januári közlése szerint a budai fonódó villamoshálózat II. üteme nem került le az állami fejlesztések listájáról.
