Újbudától Újpestig futna a villamos

Hamarosan elkezdődhet a pesti fonódó villamoshálózat  II. ütemének előkészítése – jelentette be múlt héten a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A fejlesztés nyomán Budafoktól Káposztásmegyerig lehet majd átszállás nélkül utazni villamossal a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között vissza-, illetve kiépítendő vágányokon. A projekt előkészítése és tervezése uniós támogatásból valósulhat meg.

Az Újbuda–Újpest-villamostengely megteremtésének feltétele a BKK által már benyújtott támogatási kérelem jóváhagyása; ez az első lépés ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra, valamint a Váci út déli részére. Idősebbek emlékezhetnek rá, hogy a 47-es és a 49-es villamos pesti végállomása 1977-ig a mai Nyugati téren volt (akkor Marx térnek hívták), a Váci úti és a Lehel úti járatok pedig a Visegrádi utca–Kádár utca kereszteződésig vitték be az utasokat, és az utóbbiból fordultak ki újra a Váci útra (tehát a 47-es, 49-es villamosokhoz nem volt közvetlen kapcsolat). A Bajcsy-Zsilinszky úton, valamint a Váci út déli részén a 3-as metró megépítése után, 1981-ben szűnt meg a villamosközlekedés. Ha valaki ma Újbuda, Újpest vagy Angyalföld a metrótól távolabb eső részei felől szeretné elérni Budapest másik oldalát vagy a belvárost, annak át kell szállnia, akár többször is, miközben ezeken a területeken nagyszabású lakóingatlan-beruházások zajlanak. A BKK felmérése szerint az átszállási kényszer jelentősen befolyásolja a közösségi közlekedési eszközök népszerűségét. A tervek szerint a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között 2,3 kilométeres szakaszon tennék le a síneket, végeredményként Budapest leghosszabb átszállásmentes villamoskapcsolata jönne létre, összesen 22 kilométeren. Az új fonódó hálózat révén a BKK várakozásai szerint napi 8-9 ezer új utas jelenhet meg a közösségi közlekedésben, kétezer autóval kevesebb futhat majd az utakon, így évente akár 100 tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

A most bejelentett projektben a leendő villamosvágányok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, felújíthatják a meglévő megállókat. Az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján átépülne a Nyugati tér: az autós felüljárót elbontanák, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út közötti forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat.
Néhány évig azért még várni kell minderre – derült ki a BKK sajtótájékoztatóján. Az egyeztetési, engedélyeztetési, tervezési folyamat végeztével 2027-re lehetnek meg a közbeszerzés kiírásához szükséges dokumentációk, maga a kivitelezés másfél-két évig tarthat – céldátumot még nem határoztak meg.

Idén tavasszal már villamosoknak kellene haladniuk a Műegyetem rakparton. A főváros vezetése 2020 végén írta alá a megállapodást az akkor még létező Budapesti Fejlesztési Központtal arról, hogy a budai fonódó hálózat második ütemének beruházását az állam vállalja át. Eszerint 2,8 kilométer új villamospályát építenek a Szent Gellért tértől kezdve végig a rakparton, ezen két új járat közlekedik majd Óbudáról, illetve a Deák Ferenc térről indulva a Budafoki úti végállomásig. A 2021-ben ismertetett ütemterv szerint a kivitelezésnek 2024 második negyedévében kellene befejeződnie. Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly januári közlése szerint a budai fonódó villamoshálózat II. üteme nem került le az állami fejlesztések listájáról.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support