Happy end Fullajtár Andrea története végén

Nők mesélnek nőkről, nemcsak nőknek a MU Színházban minap bemutatott Minden negyedik című darabban, amelyben Fullajtár Andrea a saját történetét adja elő. Terhessége alatt és szüléskor súlyos krízisen ment keresztül: arra kérték, vetesse el magzatát. A kerülethez több szállal kötődő színésznőt egyebek között a darabról, a mögötte húzódó eseményekről, érzésekről kérdeztük az Újbudai Nagykávéház című kulturális műsorban.

• Újbudán jártál iskolába. Gyakran jársz vissza?
Régóta lakom Ferencvárosban, de a baráti találkozók és a munka miatt rendszeresen vagyok a XI. kerületben. Újbuda rengeteget fejlődött az elmúlt években. A többi között Albertfalva is, ahol a Petőfi Sándor Általános Iskolába jártam. A kedvenc magyartanárom a mai napig ott dolgozik. Az iskola 150. születésnapja alkalmából verset is mondtam.


• A magyartanárod segített a pályaorientációban?
Szeretek mindent, ami irodalom. Mindig támogatott. Sokáig magyar és francia szakos tanárnak készültem, de a színészetről is vele beszélgettem először.


• Ha már színészet és Újbuda: nemrég mutatták be a MU Színházban a Minden negyedik című darabot, amelyben az egyik főszerepet játszod. A műben nők mesélnek nőkről, abortuszról, vetélésről, terhességről. Több esetben saját történetüket mutatják be. Mi volt a tiéd?
Csábi Anna keresett meg azzal, hogy a perinatális gyász feldolgozásával kapcsolatos történeteket szeretne feldolgozni. Azonnal megkérdeztem tőle, hogy Gergő fiam miatt gondolt-e rám. A terhességem idején és Gergő születésekor történt eset ugyanis egyrészt – sajnos – mindennapi, másrészt unikális, hiszen happy enddel végződött. Később derült ki, hogy Anna nem ezért hívott a darabba, nem is hallott a sztorinkról. 2004-ben, várandósságom első harmadának végén az ultrahangon megvastagodott méhlepényt diagnosztizáltak, ami egy friss CMV-fertőzés miatt alakult ki. Ha egy kismama a terhesség alatt találkozik először ezzel az egyszerű herpeszvírussal, igen komoly magzati rendellenességek léphetnek fel. Még az is előfordulhat, hogy a baba a harmadik életévét sem éri meg. Rengeteg orvosnál jártam. 99,9 százalékuk a várandósság megszakítását javasolta. Azt mondták, hogy a gyerek nagyon beteg lesz: vízfejű, mozgásszervi rendellenességekkel satöbbi. Beindították volna a szülést: mivel azonban a baba még nagyon kicsi volt, a vajúdás kilenc-tíz napig is eltarthatott volna. Világrajövetele után az újszülött egy méreginjekciót kapott volna a szívébe, utána eltemethettem volna. Volt, aki hozzátette, hálásak lennének, ha a magzatot kutatási célokra felajánlanám. Akikkel konzultáltam, ügyeltek, hogy a beszélgetésnek ne legyen fültanúja a későbbi perek elkerülése végett. A beavatkozás napján meggondoltam magam. Elmentem Czeizel Endre genetikushoz, aki a vizsgálatok során bebizonyította, hogy Gergő egészséges lesz. A fiam most 18 éves, egészséges, élsportoló.


• Hogyan élted meg az anyaság első éveit?
Amikor nem a rossz dolgokon pörgött az agyam, végtelenül boldog voltam. A legapróbb betegségnél viszont azonnal összeugrott a gyomrom.


• Mindez a Minden negyedikben meglehetősen dokumentarista módon jelenik meg. Szándékosan játszod így ezt a darabot?
A történetek szerkesztett formában, bizonyos részeket kihagyva, bizonyosakat hangsúlyozva kerülnek színpadra, egyfajta távolságtartó humorral. Nem akarjuk a nézőket nyomasztani. A célunk, hogy átfogó képet adjunk a perinatális gyászról. Nem úgy mesélünk, mint egy barátnak. Nyilván vannak olyan pillanatok, amelyek egyszerre civilként és színészként is érzékenyen érintenek. Nem a saját életemről mesélek, inkább egy sztorit adok elő, ami mással is megtörténhet. Egyetlen kivétel volt, amikor a Szegedi Thealter Fesztiválon játszottunk. A végén felhívtam Gergőt a színpadra. A közönség tapsolt, a kolléganőim körbe álltak. Na, az volt az a perc, amikor a színházat hirtelen átjárta a saját örömöm is.

• Az előadáson többször kikacsintasz a közönség felé, amivel saját szavaid szerint elindul egyfajta energiaáramlás. Ez mit jelent?
A Minden negyedikben különösen figyelünk a közönségre. Számos olyan nő ül a sorokban, akivel hasonló dolgok történtek, de igyekszik mindezzel távolságot tartani. Gyakran látok párokat is, amelyeken érezni, mennyire hangsúlyos számukra a téma. Színészként fontos a nézők reakcióit látni, ami alapján oldani lehet őket. A darab fogadtatása mindig más. Attól függ, a közönség mennyire veszi a humort. Spontaneitás is kell. Ha a nyitottabbak vannak többségben, könnyebben oldják a többieket. Ha viszont a szorongók, akkor a színészek feladata a további feszülést megakadályozni.

• Fizikai értelemben férfiak nincsenek a színpadon, ám nagyon sokat beszéltek róluk. Egy abortusz, vetélés, egy magzatról való vita ugyanis őket is rendkívül érzékenyen érinti…
Kevés szó esik a férfiak gyászáról, amelyre nem lehet felkészülni. A férfiak ilyenkor a kommunikációs körön kívülre esnek, a hangsúly a nőkön van. A férfiak maximum akkor kerülnek az érdeklődés középpontjába, ha a feleségük hogylétéről van szó, és csak minden tizedik kérdés vonatkozik rájuk. Csábi Anna ezen is változtatni akart.


• A férfiak – még ha jelen vannak is a szülésnél – gyakran nehezen fogják fel hirtelen jött apaságukat. A nőknek kilenc hónapnyi előnyük van. Találkoztál már olyan férfival, aki az első pillanatban nagybetűs Apa lett?
Az állatvilágban hasonló a helyzet. Más a kötődés az anya és a kicsinye között, mint az apaállattal. A nőstények már szagról, verejtékről is felismerik a kölyköket. Amint a kicsi nyüszít, az anya ugrik mellé. Medvéknél az apa simán megeszi a bocsát. Elnézést a durva példáért. Ezért sem értem, miért várják a férfiaktól, hogy az anyákéhoz hasonló reakciót váltson ki belőlük a gyermek születése. Őket nem éri erős hormonális és fizikai hatás. Gyakran kevesebbnek is érzik magukat ettől. Máshogy vagyunk összerakva. A nőkön is múlik, hogy a férfiakat a kötődés kialakításában segítsék.

• Beszéljünk most a mű születéséről. A Minden negyedik a Manna Produkció jóvoltából jött létre. A Radnóti Tesla Laborban mutatták be 2021-ben, utóbbi azóta megszűnt. Mi a véleményed a kisebb, független színházakról, amelyek mostanában egyik napról a másikra kénytelenek bezárni?
A színházi kultúrát érintő problémáknak számos aspektusa van. Még most sem tudni, hogyan fogja az intézményrendszer túlélni a válságot. A téli időszakban várható gazdasági krízissel kapcsolatban nincsenek pontos számok. A többletkiadások és a rezsiszámlák miatt sok helyen már most bezárással számolnak, holott ez a színházi évad legpörgősebb időszaka. Ugyanakkor több olyan kőszínház van, amelyik nagyon ki van tömve. A támogatottak köréről sokszor politikai szempontok alapján döntenek. Erről most nem szeretnék beszélni, de az állami pénzek elosztásáról egy két-három fős vitába bármikor belemegyek.

• A Katona József Színház művésze vagy. Ott mit tapasztalsz?
Idén ünnepeljük a színház 40. születésnapját. Ez ma óriási dolog Magyarországon. Elképesztően büszke vagyok, hogy huszonhatodik esztendeje vagyok ennek aktív részese. Talán mondhatom, hogy egy picit miattam is olyan a Katona, amilyen?


• Gyakran filmezel és szinkronizálsz. Melyiket szereted jobban?
Mind a kettőt egyformán. Nemrég szinkronizáltam például a Jeffrey Dahmer sorozatgyilkosról szóló Netflix-széria egyik szereplőjét. A Glenda Clevelandet alakító Niecy Nash szemén keresztül beleláthattam a sorozatba. Én is nyomozóvá váltam. Kíváncsivá tett, mindez hogyan történt meg a valóságban. Szerencsés vagyok, és áldásnak érzem, hogy azt csinálhatom, amit szeretek. Fantasztikus, amikor megihlet a munka, ami a szabadidős tevékenységet is átírja. Ebben az esetben például elkezdtem a témába vágó könyveket olvasni. Mindettől függetlenül, nem tudok a három műfaj – színház, film, szinkron – közül választani.


• Nagy az átjárás a magánélet és munka között?
Igen. A fiam már nem igényli úgy a társaságomat, mint korábban. Én határozom meg, mivel töltöm a szabadidőmet. Így maradhatok például alapos színész: felkészülök a szerepekre, megismerem a történetek aspektusait.


• Van álmod, jövőképed?
Hű… Ezt a kérdést még nem tették fel. Talán az lenne a legjobb, ha harminc év múlva az akkori harmincasok boldogan élhetnének. Ha láthatnám, hogy megérte áldozatot hozni értük, legyen szó klímapolitikáról, világpolitikai helyzetről. Szeretném, ha a mostani létünk egy fenntarthatóbb, békésebb irányba tartana.

Tóth Kata

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support