Kiteljesedés plakátokon

Karinthy Márton – Karinthytok; Harcsa Veronika – Kassák-koncert; Grecsó Krisztián, Kollár-Klemencz László, Oltai Kata – Formabontók. Az elmúlt több mint öt évben egyebek közt ezekhez a XI. kerület kulturális helyszínein bemutatott előadásokhoz készített plakátokat Kollányi Julianna, az Újbuda újság tördelője és tervezőgrafikusa.

Alkotásaiból június 23-án nyílt tárlat az Újbuda Galériában, ahol szeptember 9-éig láthatók az izgalmas művek. Antal Nikolett, a Központ Újbudai Kulturális Kft. kulturális igazgatója aFulfillment/Kiteljesedés című kiállítás megnyitóján elmondta, a sokféleséget és sokszínűséget egyvalami tartja össze. Minden „kollányi julisan” jelenikmeg: a színek összekacsintása,a kompozíciók tudatos megválasztása, a betűkkel való játék, akülönböző rétegek palimpszesztként egymásra játszatása. – Ezeket teszi hozzá Juli azokhoz, akiket közben megjelenít, és egyúttal fölkínál a közönségnek – emelte ki a kulturális igazgató.

A plakátok tördelése és grafikai tervezése által teljesedett ki Kollányi Julianna, az Újbuda újság munkatársának tevékenysége. Kollégánkkal az alkotási folyamatról, a tárlat címének (Fulfillment) jelentéséről beszélgettünk.

• Mikor kezdtél tördeléssel foglalkozni?
1998 óta dolgozom a szakmában, eleinte a Tallózó és a Napi Gazdaság újságokat tördeltem, később különböző éves kiadványokat (A 100 Leggazdagabb, Kult50), havilapokat, könyveket és cégek arculatát terveztem. Az újbudai médiának 2013-ban kezdtem dolgozni, eleinte az Újbuda újságot és a kulturális témájú Pont Magazint készítettem, 2017-től pedig a B32 Galéria és Kultúrtér, valamint a Karinthy Szalon eseményeinek plakátjait tervezem.

• Milyen célzattal fordultál a plakátok felé?
Kreatív ember vagyok, szeretek alkotni. A plakátok készítésekor nagyobb szabadsága van atervezőgrafikusnak, mint a kötöttebb újság- vagy könyvtördelésnél. Az események képei ugyanmeghatározzák a stílust és színeket, viszont a tipográfiát, az elrendezést saját stílusomban alakíthatom, és ezzel hozzáadom magamat is az egyes alkotásokhoz.

• Ma már úton-útfélen plakátok hirdetnek mindent az utcákon, mitől mások a tieid?
Igyekszem feszegetni a határokat. Nem minden esemény, fellépő engedi ezt meg, de ha egy kis játékot, szokatlan elrendezést tudok belevinni egy plakátba, már elégedett vagyok. A közönséget meg kell hökkenteni, „dolgoztatni” kell.


• Mit gondolsz, mire figyelnek fel leginkább az emberek?
Mindenképpen a különleges, szokatlan dolgokra. Ma már mindenhonnan reklám kiabál ránk, igyekezni kell új megoldásokkal, meglepő dolgokkal előrukkolni.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support