A Fővárosi Törvényszék október 15-én harmadszor is hatályon kívül helyezte a Déli Körvasút beruházás környezetvédelmi engedélyét. Az értelmezési vitákkal övezett ítélet arra utal, hogy indokolatlanul minősíthették katonai célúvá a vasútbővítést, és kimondja: szabálytalanul jelölték ki az engedély kiadásáról döntő kormányhivatalt, ezért új eljárás következik. Kreitler-Sas Máté alpolgármester szerint hiába nyertek csatát, a kivágott fák nem nőnek vissza, a zajterhelési limiteket viszont még lejjebb lehet húzni.
A munkálatokat a jogerős ítélet kihirdetése után Kreitler-Sas Máté szerint azonnal fel kellett volna függeszteni, és értelmezése szerint a bíróság azt is megállapította, hogy jogszabálysértő volt katonai célúvá minősíteni a beruházást. A Fővárosi Törvényszék másnap, október 16-án kiadott pontosító közleménye azonban azt mondja, a bíróság nem döntött és nem is dönthetett a Déli Körvasút katonai célú építménnyé történő kijelöléséről, mint ahogyan az építkezés felfüggesztéséről sem. Újbuda Önkormányzatának közleménye a következőképpen értékeli a döntést:
„A bíróság álláspontja szerint abból, hogy az építményt honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé jelölte ki egy kormányrendelet, nem következik, hogy honvédelmi és katonai célú sajátos építménynek minősülne, ezért a környezetvédelmi engedélyezési eljárásra nem a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalnak lett volna hatásköre és illetékessége, hanem a Pest Vármegyei Kormányhivatalnak. (A törvény szerint a kiemelt katonai beruházások engedélyezését a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal végzi – a szerk.) Mindezek alapján a bíróság új eljárásra utasította a közigazgatási hatóságot.”
Jelenleg az egyetlen biztos dolog az, hogy lapzártánkig zavartalanul folyt az építkezés a Hamzsabégi úti munkaterületen. Kreitler-Sas Máté a döntés másnapján a helyszínen személyesen akarta kérdőre vonni a műszakvezetőt, akit a munkások nem tudtak előkeríteni, mire az alpolgármester rendőrt hívott. A hatóság felszólítására megjelenő műszakvezető azt közölte, nem állnak le a munkával, mert megrendelőjük, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) erre nem adott utasítást. Mivel írásba foglalt ítéletet még nem tudott felmutatni az alpolgármester, a rendőrök nem intézkedtek. – A bírósági tárgyaláson részt vettek a honvédelmi és az építési minisztérium jogi képviselői, tehát tisztában vannak a döntés tartalmával. Ez pedig arra utal, hogy a kormány szándékosan sért törvényt – mutatott rá az LMP-s alpolgármester, aki az ÉKM-től és a Fővárosi Törvényszéktől kér írásban állásfoglalást és intézkedést. Azt ígérte, amikor a felek kézhez kapják a jogi végzést, bírósági végrehajtóval fog érvényt szerezni a döntésnek. Úgy tűnik, az ÉKM tényleg nem aggódik a jogerős ítélet miatt, közleményében ugyanis így fogalmaz: „Egy felülvizsgálati kérelem után a bíróságot is meggyőzzük majd! Az ország honvédelmi képességének fejlesztése nem lehet jogértelmezés vagy jogvita tárgya. Ez stratégiai kérdés!”.
Az ország egyik legdrágább, részben uniós pénzből finanszírozott beruházása, a Mészáros Lőrinchez tartozó V-Híd Zrt. által kivitelezett Déli Körvasút projekt a Ferencváros és Kelenföld közötti vasúti szakasz bővítését célozza. A Hamzsabégi úti vasúti töltésen halad át az ország kelet-nyugati vasúti forgalmának jelentős része. A Lázár János vezette ÉKM a beruházást azzal indokolja, támogatni kell az agglomerációban lakók fővárosba jutását a személyforgalmi járatok sűrítésével, ehhez viszont kettőről négyre kell növelni a vágányok számát. A lakók, a civilek és az önkormányzat azért tiltakoznak és perelnek évek óta, mert emiatt várhatóan óriásira növekszik a teherforgalom a XI. kerületet átszelő szakaszon az itt áthaladó Budapest–Belgrád vasútvonalon közlekedő szállítmányok miatt. Ez komoly zaj- és rezgésterheléssel jár, az építkezés miatt pedig már több száz fát kivágtak. Kreitler-Sas Máté szerint a kormány tudatosan nem az illetékes hivatallal intéztette az eljárást, csakhogy gyorsan kivághassák a fákat, és elkezdődhessen az építkezés. Az alpolgármester bizakodó, mert az új engedélyezési eljárás azzal járhat, hogy szigorúbb zajvédelmi, környezetvédelmi szabályok betartására kötelezik a beruházót.
Török Dániel
Először 2022 februárjában semmisítették meg a projekt környezetvédelmi engedélyét, amely nem vette figyelembe sem a talajvizet, sem a madárvédelmet, de a beruházás alternatíváit sem. Bő egy évvel később a Fővárosi Törvényszék is hasonló döntést hozott, a kormány ezután az ukrajnai háborúra hivatkozva egy rendeletben „honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé” nyilvánította a Déli Körvasutat.