Újabb pert nyert Újbuda: Ismét elkaszálták a körvasút környezetvédelmi engedélyét

A Fővárosi Törvényszék október 15-én harmadszor is hatályon kívül helyezte a Déli Körvasút beruházás környezetvédelmi engedélyét. Az értelmezési vitákkal övezett ítélet arra utal, hogy indokolatlanul minősíthették katonai célúvá a vasútbővítést, és kimondja: szabálytalanul jelölték ki az engedély kiadásáról döntő kormányhivatalt, ezért új eljárás következik. Kreitler-Sas Máté alpolgármester szerint hiába nyertek csatát, a kivágott fák nem nőnek vissza, a zajterhelési limiteket viszont még lejjebb lehet húzni.

A munkálatokat a jogerős ítélet kihirdetése után Kreitler-Sas Máté szerint azonnal fel kellett volna függeszteni, és értelmezése szerint a bíróság azt is megállapította, hogy jogszabálysértő volt katonai célúvá minősíteni a beruházást. A Fővárosi Törvényszék másnap, október 16-án kiadott pontosító közleménye azonban azt mondja, a bíróság nem döntött és nem is dönthetett a Déli Körvasút katonai célú építménnyé történő kijelöléséről, mint ahogyan az építkezés felfüggesztéséről sem. Újbuda Önkormányzatának közleménye a következőképpen értékeli a döntést:
„A bíróság álláspontja szerint abból, hogy az építményt honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé jelölte ki egy kormányrendelet, nem következik, hogy honvédelmi és katonai célú sajátos építménynek minősülne, ezért a környezetvédelmi engedélyezési eljárásra nem a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalnak lett volna hatásköre és illetékessége, hanem a Pest Vármegyei Kormányhivatalnak. (A törvény szerint a kiemelt katonai beruházások engedélyezését a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal végzi – a szerk.) Mindezek alapján a bíróság új eljárásra utasította a közigazgatási hatóságot.”

Jelenleg az egyetlen biztos dolog az, hogy lapzártánkig zavartalanul folyt az építkezés a Hamzsabégi úti munkaterületen. Kreitler-Sas Máté a döntés másnapján a helyszínen személyesen akarta kérdőre vonni a műszakvezetőt, akit a munkások nem tudtak előkeríteni, mire az alpolgármester rendőrt hívott. A hatóság felszólítására megjelenő műszakvezető azt közölte, nem állnak le a munkával, mert megrendelőjük, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) erre nem adott utasítást. Mivel írásba foglalt ítéletet még nem tudott felmutatni az alpolgármester, a rendőrök nem intézkedtek. – A bírósági tárgyaláson részt vettek a honvédelmi és az építési minisztérium jogi képviselői, tehát tisztában vannak a döntés tartalmával. Ez pedig arra utal, hogy a kormány szándékosan sért törvényt – mutatott rá az LMP-s alpolgármester, aki az ÉKM-től és a Fővárosi Törvényszéktől kér írásban állásfoglalást és intézkedést. Azt ígérte, amikor a felek kézhez kapják a jogi végzést, bírósági végrehajtóval fog érvényt szerezni a döntésnek. Úgy tűnik, az ÉKM tényleg nem aggódik a jogerős ítélet miatt, közleményében ugyanis így fogalmaz: „Egy felülvizsgálati kérelem után a bíróságot is meggyőzzük majd! Az ország honvédelmi képességének fejlesztése nem lehet jogértelmezés vagy jogvita tárgya. Ez stratégiai kérdés!”.

Az ország egyik legdrágább, részben uniós pénzből finanszírozott beruházása, a Mészáros Lőrinchez tartozó V-Híd Zrt. által kivitelezett Déli Körvasút projekt a Ferencváros és Kelenföld közötti vasúti szakasz bővítését célozza. A Hamzsabégi úti vasúti töltésen halad át az ország kelet-nyugati vasúti forgalmának jelentős része. A Lázár János vezette ÉKM a beruházást azzal indokolja, támogatni kell az agglomerációban lakók fővárosba jutását a személyforgalmi járatok sűrítésével, ehhez viszont kettőről négyre kell növelni a vágányok számát. A lakók, a civilek és az önkormányzat azért tiltakoznak és perelnek évek óta, mert emiatt várhatóan óriásira növekszik a teherforgalom a XI. kerületet átszelő szakaszon az itt áthaladó Budapest–Belgrád vasútvonalon közlekedő szállítmányok miatt. Ez komoly zaj- és rezgésterheléssel jár, az építkezés miatt pedig már több száz fát kivágtak. Kreitler-Sas Máté szerint a kormány tudatosan nem az illetékes hivatallal intéztette az eljárást, csakhogy gyorsan kivághassák a fákat, és elkezdődhessen az építkezés. Az alpolgármester bizakodó, mert az új engedélyezési eljárás azzal járhat, hogy szigorúbb zajvédelmi, környezetvédelmi szabályok betartására kötelezik a beruházót.

Török Dániel

Először 2022 februárjában semmisítették meg a projekt környezetvédelmi engedélyét, amely nem vette figyelembe sem a talajvizet, sem a madárvédelmet, de a beruházás alternatíváit sem. Bő egy évvel később a Fővárosi Törvényszék is hasonló döntést hozott, a kormány ezután az ukrajnai háborúra hivatkozva egy rendeletben „honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé” nyilvánította a Déli Körvasutat.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support