Warning: Undefined array key "real-accessability" in /data/6/d/6d2b8969-ea22-4273-9242-92c3d4ee66b4/ujbudaonline.hu/web/wp-content/plugins/real-accessability/real-accessability.php on line 31
class="post-template-default single single-post postid-11715 single-format-standard theme-Newspaper real-accessability-body td-standard-pack woocommerce-no-js wpt_device_desktop wpt_table_body wpt-body-Product_Table ejszaka-is-duborogtek-a-gepek-az-epitkezesen global-block-template-1 tdb_template_290 elementor-default elementor-kit-3600 tdb-template tdc-header-template tdc-footer-template td-animation-stack-type0 td-full-layout" itemscope="itemscope" itemtype="https://schema.org/WebPage">

Éjszaka is dübörögtek a gépek az építkezésen

Március 20-án megkezdődtek a Déli Körvasút építését előkészítő fakivágások a Hamzsabégi sétányon, erről a kivitelező V-Híd Zrt. aznap reggel tájékoztatta az önkormányzatot. Mészáros Lőrinc cége jogszabályra hivatkozva magyarázta, miért kezdte a kerület engedélye nélkül kidönteni a fákat, az érvelés azonban több ponton sántít. De nem csak ez a gond, a kivágásokhoz szükséges hivatalos eljárást sem folytatta le a beruházó.

Szinte egyszerre érkezett meg a V-Híd levele Újbuda Önkormányzatához és zúgtak fel a láncfűrészek a vasúti töltés mellett, Bakai-Nagy Zita alpolgármester szerint azért jártak el így, hogy ne legyen idő reagálni a jogsértő akcióra. A kivitelező az értesítéshez csatolta az V. kerületi jegyző mint kijelölt eljáró hatóság levelét, amely az irtás megkezdését azzal indokolta, hogy a Lex Újbudaként ismert törvénymódosítás értelmében vasútvonal-fejlesztés esetén az építtető tulajdonosi hozzájárulás nélkül léphet be és végezhet munkát önkormányzati tulajdonban álló ingatlan területén, ha erről tájékoztatja a tulajdonost. Utóbbi a munkavégzést „tűrni köteles”, azt nem akadályozhatja, ezért ellenértéket nem számolhat fel.

– Az iktatószám és ügyintéző nélküli tájékoztató levél ezzel azt állítja, semmilyen hatósági eljárást nem kell lefolytatnia – magyarázta lapunknak Bakai-Nagy Zita, aki szerint ezzel a hatóság törvényt sértett, hiszen a hivatkozott törvényi bekezdés nem állítja azt, hogy a hatósági eljárás elhagyható. Szabályos eljárás során a beruházónak kérvényben kell pontosan, azonosíthatóan megjelölni, melyik fát, milyen okból akarja kivágni, majd határozatban kell rögzíteni a fapótlás módját és mértékét. – Ez nem történt meg, helyette egy odavetett tájékoztatás mellett elkezdték letarolni a sétány fáit – tette hozzá az alpolgármester, hangsúlyozva: a kormányhivatal által kiadott környezetvédelmi engedély szövege is kimondja, hogy csak az illetékes kerület jegyzője adhat engedélyt a fakivágásokra. Az önkormányzat ezért felszólította az illetékes helyettes államtitkárt, azonnal állítsa le a munkálatokat, mert az többek között eljárásjogot sért. – Felháborító, ami történt, feljelentést fogunk tenni – jelentette ki Bakai-Nagy Zita.

Az illegális tarvágással operáló projekt aznap éjszakára is tartogatott meglepetéseket. Kreitler-Sas Máté helyi önkormányzati képviselőt éjjel 11 körül riasztották a lakók, hogy fülsiketítő zajra ébredtek, ami egyértelműen a Hamzsabégi úti építkezésről jött. A képviselő kihívta a rendőröket, akik azt válaszolták, nem jönnek ki. 

A zaj reggelig egy pillanatra sem szűnt meg, és a vibrációs cölöpverő gép másnap ismét felbőgött, még akkor is, amikor Újbuda polgármestere tiltakozását fejezte ki a helyszínen. – Tipikus példája ez az erőből politizálásnak, amikor nem törődnek az emberekkel. Felfoghatatlan, hogyan adtak engedélyt arra, hogy ilyen hangos gépek dolgozzanak egész éjszaka a tőlük pár méterre álló társasházak mellett  – jelentette ki dr. László Imre, hozzátéve: nem érti, mi indokolja ezt az „eszeveszett tempót”, hogy éjszaka is dolgozzanak.

A Budapest–Belg­rád vasútvonal részeként megvalósuló, Újbuda belterületére óriási teherforgalmat engedő Déli Körvasút ellen jó ideje tiltakoznak a lakók, a civilek és az önkormányzat. Az ott élők korábban is jelentettek már be zajos éjszakai munkavégzést a területen, akkor egy átmeneti hidat emeltek a helyére. Ezt azzal indokolták, hogy a vasúti forgalom miatt ezt kizárólag éjjel lehetett megcsinálni. Most azonban a töltés megerősítése, kiszélesítése folyik, emiatt vertek le betoncölöpöket – ez a munka pedig láthatóan nappal is végezhető, ottjártunkkor zavartalanul zajlott a vasúti közlekedés. László Imre polgármester nyílt levelet írt Lázár János építési és közlekedési miniszternek, illetve a beruházónak, valamint feljelentést tesz a rendőrségen. – Tűrhetetlen, hogy a lakosság pihenéshez való jogát semmibe véve folytatódjon az építkezés – jelentette ki Újbuda polgármestere. Az önkormányzat zajmérést végez a területen.

T. D. 

Tiltakozást szervezett a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület március 21-én este nyolc órára a Bartók Béla út és a Hamzsabégi sétány sarkán. Kerületi politikusok, civilek és civil szervezetek egyaránt jelen voltak. A tiltakozásra a Déli Körvasút építését megelőző fakivágások, valamint a késő esti órákban is zajló folyamatos munkálatok zajszennyezése miatt került sor. A békés tüntetés felkeltette a rendőrség figyelmét is. Egy csapatszállító és három járőrautóval 20-30 rendőr jelent meg. Dr. László Imre polgármestert igazoltatták, illetve azt ellenőrizték történik-e atrocitás. Atrocitás nem történt.

NYÍLT LEVÉL
Dr. Lázár János miniszter úr részére
Építési és Közlekedési Minisztérium

Tisztelt Miniszter Úr!

Az elmúlt napokban újra – szó szerint – hangos a Hamzsabégi út és Újbuda a Déli Körvasút beruházás újabb botrányos fejleményeitől.

Bár Miniszter Úr bizonyára a sajtóból is értesülhetett ezekről a jogszabályellenes és a környéken élők mindennapjait megkeserítő fejleményekről, ezúton szeretném hivatalosan is tájékoztatni ezekről az eseményekről.

2024. március 14-én Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. Kerület Önkormányzatának jegyzője adott ki egy okiratot a V-Híd Építő Zrt. fás szárú növények kivágásának engedélyezésére benyújtott kérelmére, amely szerint a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 44/A § (16) bekezdés értelmében a hatósági eljárás lefolytatásának a tárgybeli ügyben nincs helye.

Ezzel szemben Újbuda Önkormányzatának véleménye szerint fenti hivatkozás egyáltalán nem jelenti azt, hogy a vasúti pályahálózatok és vasúti üzemi létesítmények létesítésével összefüggő bármilyen hatósági engedélyezési eljárás elhagyható lenne. Meggyőződésünk, hogy a fás szárú növények kivágásának engedélyezése során a további jogszabályi és szakmai szempontok érvényesítésétől – így nem kizárólag, de különösen a fapótlásra való kötelezéstől, módjának és mértékének meghatározásától – nem lehetséges eltekinteni. Erről 2024. március 20-án levélben is tájékoztattam Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. Kerület Önkormányzatának jegyzőjét.

Az elmúlt napokban mindezek ellenére elkezdődtek, illetve nagyrészt megtörténtek a fakivágások, miközben a vállalkozó erre nem kapott engedélyt a kerülettől. A nyilvánvaló törvénysértés mellett a V-Híd Zrt. a beruházás környékén élők életét is pokollá teszi. Önkormányzatunk számos bejelentést kapott, illetve személyesen is tapasztaltuk, hogy az éjszaka közepén elviselhetetlen zaj mellett folytat munkálatokat a V-Híd Zrt. – mivel erről számos poszt, illetve videofelvétel is megjelent a közösségi médiában, erről Miniszter Úr is könnyen tájékozódhat.

Felháborítónak tartjuk, hogy a kivitelező semmibe veszi a lakók nyugodt pihenéshez való jogát, semmilyen tájékoztatást nem ad a Hamzsabégi út környékén élőknek és Újbuda Önkormányzatának a munkálatokról, és semmit nem tesz még a minimális zajvédelem érdekében sem.

Fentiekre tekintettel ezúton kérjük, hogy Beruházóként utasítsa a Vállalkozót a jogellenes cselekmények megszüntetésére, egyúttal biztosítsák legalább a nyugodt pihenés lehetőségét az itt élőknek – ez nem jog és törvény kérdése, hanem alapvető elvárás bármilyen beruházás esetén.

Budapest, 2024. március 21.
Üdvözlettel:
Dr. László Imre

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support