Az utolsó szalmaszálat szorongatják a Hamzsabégi sétányon élők, akik januárban tudták meg, az évekig folytatott jogi küzdelem után mégis megindulhatnak a park fáit ledózeroló munkagépek. A kormány ugyanis azzal, hogy katonai célú beruházássá minősítette a Déli Körvasút projektet a tulajdonosi hozzájárulás jogától is megfosztotta az önkormányzatot. Így annak ellenére indulhat meg a munka, hogy a beruházás nem rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel. A környékbeliek akár öt évig tartó építkezéssel, utána tízpercenként dübörgő tehervonatokkal számolhatnak.
– Amikor Magyarország számtalanszor deklarálta, hogy nem enged át fegyvert Ukrajna irányába, akkor milyen honvédelmi érdek indokolja a vasútvonal felbővítését? – tette fel a kérdést a sétányon rendezett sajtótájékoztatón dr. László Imre. Mint a polgármester elmondta, az átminősítés után a kivitelezőnek már csak tájékoztatási kötelezettsége van az önkormányzat felé ahhoz, hogy a kerület tulajdonában lévő területre belépjen és munkálatokat végezzen. A kerület vezetője bejelentette: mivel törvényi lehetőségeit elvették, az önkormányzat vasúti biztost nevez ki, aki folyamatosan ellenőrzi a beruházást, képviseli a lakók és a kerület érdekeit.
Lapzártánkkor érkezett egy levél az Építési és Közlekedési Minisztériumtól, amely felsorolja, mely önkormányzati ingatlanokat kellene átadnia a kerületnek a beruházás miatt. Válaszlevelében Újbuda kijelentette: nem ért egyet a tulajdonosi hozzájárulás nélküli igénybevétellel, majd hosszú listába szedve sorolta a környezetvédelmi engedély hiányosságait. Egyebek között nem történt meg a statikai felmérés, a zajmérés, az ingatlanok hivatalos kisajátítása, emellett az átadásra kért ingatlanok sorában olyan is szerepel, amely nem az önkormányzaté, és még csak nem is határos a vasúti területtel, lévén egy Bartók Béla úti társasház. Mindezek alapján az önkormányzat arra kérte a minisztériumot, az engedélyek rendezéséig a munkaterület átadás-átvétele ne történjen meg.
Góliát nyerésre áll
A helyiek a projekt bejelentése óta tiltakoznak a fejlesztés ellen, amely a házaiktól nagyjából 50 méterre lévő vasúti pálya vágányait duplázná meg, hogy az épülő Budapest–Belgrád vasútvonal részeként – a Kínából érkező áruszállítás nyomán – azon brutális teherforgalmat lehessen lebonyolítani. A lakók és az önkormányzat nem csupán a zaj- és rezgésterhelés miatt tiltakoznak, hanem az ellen is, hogy az építkezés során mintegy ezer fát vágnának ki a területen. A Mészáros Lőrinc-féle V-híd Zrt. beruházásának környezetvédelmi engedélyét a bíróság korábban kétszer is hatályon kívül helyezte, mire válaszul a kormány először a projekt nemzetgazdaságilag kiemelt, másodszor pedig katonai beruházássá nyilvánításával szerzett érvényt akaratának.
Az új cél: kárenyhítés
A polgármester hangsúlyozta, mindvégig támogatták a kerületen áthaladó vasúti személyforgalom növelését, de ez a cél nem látszik megvalósulni, hiszen egyetlen megálló sem szerepel a tervekben. – Ehelyett viszont évente 51 ezer tehervonat halad majd át a főváros közepén, naponta tízpercenként egy lakóövezetben – tette hozzá.
– Ha a kormány stratégiai jelentőségűnek tekint egy beruházást, az a minimum, hogy érvényes környezetvédelmi engedélye legyen, hogy érdemben tájékoztassa a lakosságot, valamint érdemi kompenzációt adjon a helyieknek, ami nem pusztán egy ablakcserét jelent. Itt az emberek éveken át nem fognak tudni normálisan élni – fogalmazott Orosz Anna országgyűlési képviselő.
Élőlánccal védenék a fákat
Kreitler-Sas Máté önkormányzati képviselő rámutatott, a V-híd Zrt. úgy kezdett munkálatokat a területen, hogy a beruházás per alatt áll, az alkotmánybíróság pedig még nem döntött arról, helytálló-e a katonai célú minősítés. Így nem indulhat el az építkezés – érvelt a képviselő –, hiszen ha születik is egy bírósági ítélet, amely megsemmisíti az átminősítő határozatot vagy számonkéri a környezetvédelmi engedélyt, a kivitelezés addigra már visszafordíthatatlan károkat okozna. – Felszólítjuk a kormányt, függessze fel a beruházást, amíg jogerős bírósági ítélet nem mondja ki, hogy érvényes környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik – közölte Kreitler-Sas. Bejelentette, ha mégis elkezdik kivágni a fákat a sétányon úgy, hogy az önkormányzat sem fakivágási engedélyt, sem tulajdonosi hozzájárulást nem adott, élőláncot alkotva a testükkel védik meg a fákat. Végül emlékeztetett Lázár János építési és közlekedési miniszter kijelentésére, miszerint nem épülhet az országban semmi a helyi közösségek beleegyezése nélkül.
T. D.