Warning: Undefined array key "real-accessability" in /data/6/d/6d2b8969-ea22-4273-9242-92c3d4ee66b4/ujbudaonline.hu/web/wp-content/plugins/real-accessability/real-accessability.php on line 31
class="post-template-default single single-post postid-11032 single-format-standard theme-Newspaper real-accessability-body td-standard-pack woocommerce-no-js wpt_device_desktop wpt_table_body wpt-body-Product_Table elkezdodott-az-epitkezes-folytatodik-a-tiltakozas global-block-template-1 tdb_template_290 elementor-default elementor-kit-3600 tdb-template tdc-header-template tdc-footer-template td-animation-stack-type0 td-full-layout" itemscope="itemscope" itemtype="https://schema.org/WebPage">

Elkezdődött az építkezés, folytatódik a tiltakozás

Az utolsó szalmaszálat szorongatják a Hamzsabégi sétányon élők, akik januárban tudták meg, az évekig folytatott jogi küzdelem után mégis megindulhatnak a park fáit ledózeroló munkagépek. A kormány ugyanis azzal, hogy katonai célú beruházássá minősítette a Déli Körvasút projektet a tulajdonosi hozzájárulás jogától is megfosztotta az önkormányzatot. Így annak ellenére indulhat meg a munka, hogy a beruházás nem rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel. A környékbeliek akár öt évig tartó építkezéssel, utána tízpercenként dübörgő tehervonatokkal számolhatnak.

– Amikor Magyarország számtalanszor deklarálta, hogy nem enged át fegyvert Ukrajna irányába, akkor milyen honvédelmi érdek indokolja a vasútvonal felbővítését? – tette fel a kérdést a sétányon rendezett sajtótájékoztatón dr. László Imre. Mint a polgármester elmondta, az átminősítés után a kivitelezőnek már csak tájékoztatási kötelezettsége van az önkormányzat felé ahhoz, hogy a kerület tulajdonában lévő területre belépjen és munkálatokat végezzen. A kerület vezetője bejelentette: mivel törvényi lehetőségeit elvették, az önkormányzat vasúti biztost nevez ki, aki folyamatosan ellenőrzi a beruházást, képviseli a lakók és a kerület érdekeit.

Lapzártánkkor érkezett egy levél az Építési és Közlekedési Minisztériumtól, amely felsorolja, mely önkormányzati ingatlanokat kellene átadnia a kerületnek a beruházás miatt. Válaszlevelében Újbuda kijelentette: nem ért egyet a tulajdonosi hozzájárulás nélküli igénybevétellel, majd hosszú listába szedve sorolta a környezetvédelmi engedély hiányosságait. Egyebek között nem történt meg a statikai felmérés, a zajmérés, az ingatlanok hivatalos kisajátítása, emellett az átadásra kért ingatlanok sorában olyan is szerepel, amely nem az önkormányzaté, és még csak nem is határos a vasúti területtel, lévén egy Bartók Béla úti társasház. Mindezek alapján az önkormányzat arra kérte a minisztériumot, az engedélyek rendezéséig a munkaterület átadás-átvétele ne történjen meg.

Góliát nyerésre áll
A helyiek a projekt bejelentése óta tiltakoznak a fejlesztés ellen, amely a házaiktól nagyjából 50 méterre lévő vasúti pálya vágányait duplázná meg, hogy az épülő Budapest–Belgrád vasútvonal részeként – a Kínából érkező áruszállítás nyomán – azon brutális teherforgalmat lehessen lebonyolítani. A lakók és az önkormányzat nem csupán a zaj- és rezgésterhelés miatt tiltakoznak, hanem az ellen is, hogy az építkezés során mintegy ezer fát vágnának ki a területen. A Mészáros Lőrinc-féle V-híd Zrt. beruházásának környezetvédelmi engedélyét a bíróság korábban kétszer is hatályon kívül helyezte, mire válaszul a kormány először a projekt nemzetgazdaságilag kiemelt, másodszor pedig katonai beruházássá nyilvánításával szerzett érvényt akaratának.

Az új cél: kárenyhítés
A polgármester hangsúlyozta, mindvégig támogatták a kerületen áthaladó vasúti személyforgalom növelését, de ez a cél nem látszik megvalósulni, hiszen egyetlen megálló sem szerepel a tervekben. – Ehelyett viszont évente 51 ezer tehervonat halad majd át a főváros közepén, naponta tízpercenként egy lakóövezetben – tette hozzá.
– Ha a kormány stratégiai jelentőségűnek tekint egy beruházást, az a minimum, hogy érvényes környezetvédelmi engedélye legyen, hogy érdemben tájékoztassa a lakosságot, valamint érdemi kompenzációt adjon a helyieknek, ami nem pusztán egy ablakcserét jelent. Itt az emberek éveken át nem fognak tudni normálisan élni – fogalmazott Orosz Anna országgyűlési képviselő.

Élőlánccal védenék a fákat
Kreitler-Sas Máté önkormányzati képviselő rámutatott, a V-híd Zrt. úgy kezdett munkálatokat a területen, hogy a beruházás per alatt áll, az alkotmánybíróság pedig még nem döntött arról, helytálló-e a katonai célú minősítés. Így nem indulhat el az építkezés – érvelt a képviselő –, hiszen ha születik is egy bírósági ítélet, amely megsemmisíti az átminősítő határozatot vagy számonkéri a környezetvédelmi engedélyt, a kivitelezés addigra már visszafordíthatatlan károkat okozna. – Felszólítjuk a kormányt, függessze fel a beruházást, amíg jogerős bírósági ítélet nem mondja ki, hogy érvényes környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik – közölte Kreitler-Sas. Bejelentette, ha mégis elkezdik kivágni a fákat a sétányon úgy, hogy az önkormányzat sem fakivágási engedélyt, sem tulajdonosi hozzájárulást nem adott, élőláncot alkotva a testükkel védik meg a fákat. Végül emlékeztetett Lázár János építési és közlekedési miniszter kijelentésére, miszerint nem épülhet az országban semmi a helyi közösségek beleegyezése nélkül.

T. D.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support