A Tétényi út Kondorosi út és Etele út közötti szakaszán, 1300 méteren alakított ki az önkormányzat új kerékpársávot, ezzel már csaknem egész Újbudát lefedi a hálózat. A fejlesztés során ügyeltek arra, hogy ne sérüljenek az autósok és a gyalogosok érdekei: nem lett kevesebb sáv, a zebrán átkelést pedig biztonságosabbá tették.
A „kerékpáros-forradalom” nemcsak a nulla kibocsátású kétkerekűeket tette néhány év alatt a városi hétköznapok részévé, de a sokáig döcögő bicikliút-fejlesztéseket is meglódította. Ma egyre kevesebb területen extrém sport a kerekezés, Újbudát pedig most már át- és körbe lehet biciklizni. A Fehérvári úti kerékpársáv mérföldkő volt az idáig vezető úton, 2020 tavaszán pedig egy tizenöt éves történet zárult le azzal, hogy a Bartók Béla úti sáv teljes hosszában elkészült; azóta a Dunától a Kelenföldi pályaudvarig lehet biztonságosan bringázni. A mérések igazolták a fejlesztés hasznát: egy éven belül másfélszeresére nőtt a Bartókon a kerékpáros forgalom.
A Tétényi úton frissen megnyitott bringaút csupán egy rövid szakaszon, a Bikszádi utcánál válik nyílttá, mert ott nem elég széles a meglévő forgalmi sáv. – Az autósok általában aggodalommal figyelik, ha kerékpársáv épül egy főútvonalon, de itt sikerült olyan megoldást találnunk, amivel mindenki elégedett lehet – mondta a helyszínen Erhardt Attila alpolgármester. A Tétényi út igen széles, így az egy- és a kétsávos szakaszokon is teljes mértékben megőrizték az eredeti forgalmi rendet, valamint az út menti parkolóhelyeket (plusz-mínusz egy-két hellyel számolva). Az alpolgármester szerint ez jó mintaprojekt lehet arra, hogyan lehet olyan kerékpárút-infrastruktúrát építeni, amely a közlekedés minden résztvevőjének megfelelő feltételeket nyújt.
Ügyeltek a biztonságra is. A Csurgói útról kikanyarodók eddig a parkoló autóktól nem látták jól a belváros felől jövő járműveket, ezért most a kereszteződés előtt másfél méterrel beljebb tolták a sávot, így a Tétényi útra kiforduló autós előbb érzékeli az érkező forgalmat. Emellett a KRESZ előírásainak megfelelően minden gyalogátkelőhely előtt öt méterrel felfestették a megállni tilos jelzést, hogy az autósok már messziről lássák a zebrán átkelőket. Miután a Puskás Tivadar utcai lakók kevesellték az intézkedést, ott járdaszigetet is építettek.
– A kerületi kerékpáros infrastruktúra annyit fejlődött az elmúlt években, hogy mára összefüggő úthálózat szolgálja ki a bicikliseket. Egy-két rövid szakaszt kivéve folytonos sávon lehet körbebringázni Újbudát, a hiányzó részek pótlására pedig már vannak tervek – tette hozzá Erhardt Attila. A két nagyobb fejlesztés egyike a 7-es út melletti néhány száz méteres bicikliút – amely lehetővé teszi a Budapest–Balaton kerékpárút megközelítését a belváros felől –, ez az Egér úttól Tóváros Lakóparkig fog tartani. A másik megépítendő rész az ugyancsak a balatoni kerékpárúthoz vezető Borszéki úti szakasz.
T. D.