Bringasáv a Tétényi úton

A Tétényi út Kondorosi út és Etele út közötti szakaszán, 1300 méteren alakított ki az önkormányzat új kerékpársávot, ezzel már csaknem egész Újbudát lefedi a hálózat. A fejlesztés során ügyeltek arra, hogy ne sérüljenek az autósok és a gyalogosok érdekei: nem lett kevesebb sáv, a zebrán átkelést pedig biztonságosabbá tették.

A „kerékpáros-forradalom” nemcsak a nulla kibocsátású kétkerekűeket tette néhány év alatt a városi hétköznapok részévé, de a sokáig döcögő bicikliút-fejlesztéseket is meglódította. Ma egyre kevesebb területen extrém sport a kerekezés, Újbudát pedig most már át- és körbe lehet biciklizni. A Fehérvári úti kerékpársáv mérföldkő volt az idáig vezető úton, 2020 tavaszán pedig egy tizenöt éves történet zárult le azzal, hogy a Bartók Béla úti sáv teljes hosszában elkészült; az­óta a Dunától a Kelenföldi pályaudvarig lehet biztonságosan bringázni. A mérések igazolták a fejlesztés hasznát: egy éven belül másfélszeresére nőtt a Bartókon a kerékpáros forgalom.

A Tétényi úton frissen megnyitott bringaút csupán egy rövid szakaszon, a Bikszádi utcánál válik nyílttá, mert ott nem elég széles a meglévő forgalmi sáv. – Az autósok általában aggodalommal figyelik, ha kerékpársáv épül egy főútvonalon, de itt sikerült olyan megoldást találnunk, amivel mindenki elégedett lehet – mondta a helyszínen Erhardt Attila alpolgármester. A Tétényi út igen széles, így az egy- és a kétsávos szakaszokon is teljes mértékben megőrizték az eredeti forgalmi rendet, valamint az út menti parkolóhelyeket (plusz-mínusz egy-két hellyel számolva). Az alpolgármester szerint ez jó mintaprojekt lehet arra, hogyan lehet olyan kerékpárút-infrastruktúrát építeni, amely a közlekedés minden résztvevőjének megfelelő feltételeket nyújt.

Ügyeltek a biztonságra is. A Csurgói útról kikanyarodók eddig a parkoló autóktól nem látták jól a belváros felől jövő járműveket, ezért most a kereszteződés előtt másfél méterrel beljebb tolták a sávot, így a Tétényi útra kiforduló autós előbb érzékeli az érkező forgalmat. Emellett a KRESZ előírásainak megfelelően minden gyalogátkelőhely előtt öt méterrel felfestették a megállni tilos jelzést, hogy az autósok már messziről lássák a zebrán átkelőket. Miután a Puskás Tivadar utcai lakók kevesellték az intézkedést, ott járdaszigetet is építettek.

– A kerületi kerékpáros infrastruktúra annyit fejlődött az elmúlt években, hogy mára összefüggő úthálózat szolgálja ki a bicikliseket. Egy-két rövid szakaszt kivéve folytonos sávon lehet körbebringázni Újbudát, a hiányzó részek pótlására pedig már vannak tervek – tette hozzá Erhardt Attila. A két nagyobb fejlesztés egyike a 7-es út melletti néhány száz méteres bicikliút – amely lehetővé teszi a Budapest–Balaton kerékpárút megközelítését a  belváros felől –, ez az Egér úttól Tóváros Lakóparkig fog tartani. A másik megépítendő rész az ugyancsak a balatoni kerékpárúthoz vezető Borszéki úti szakasz.

T. D.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support