Hamzsabégi sétány: nem hátrál meg Újbuda

A Déli Körvasút mentén élő budapestiek életminőségének védelmében többször fellépett már Újbuda Önkormányzata. A beruházással kapcsolatban egyeztetést sürget és módosításokat javasol a helyi civilekkel közösen, miközben a szabálytalan környezetvédelmi engedélyt a bíróságon támadják meg. Bakai-Nagy Zita alpolgármestert kérdeztük arról, mi az építkezés valódi tétje, miért tartja kiemelten fontosnak ezt az ügyet.

Internetes portálokon, közösségi médiás csoportokban egyre többet lehet arról olvasni, hogy a Déli Körvasút projekt részeként a beruházó „felszámolná a balkáni állapotokat”, és a Hamzsabégi sétány környékén „a kapcsolódó zöld felületek igényes fejlesztésével együtt egy parkot alakítanának ki”. A látványtervek valóban rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók igényeit kielégítő parkot mutatnak. Miért tiltakozik ez ellen az önkormányzat?

Mert ez egyelőre nem több, mint mutatós illusztráció. A látványterveken bemutatott kiegészítő környezetrendezés nem része a projektnek, semmilyen engedély vagy kormányhatározat nem írja elő. Sőt, korábban garanciákat sem kaptunk arra, hogy ez a Déli Körvasúttal egy időben valósul meg. Fontos megemlíteni, hogy a bemutatott környezetrendezés részleteit illetően sajnos nem alakult ki a szükséges teljes egyetértés a beruházó és az önkormányzat között. De talán még ennél is fontosabb, hogy mi nem értünk egyet a tranzit teherforgalom átvezetésével kerületünkön, és azért tiltakozunk az itt élőkkel, a civilekkel együtt, mert nem optimális a Déli Körvasút kialakítása. Ami pedig a cikkben említett, a „balkáni állapotokat” illeti, ezek leginkább a MÁV kezelésében lévő területeken vannak, ahol az önkormányzat a törvény betűje szerint nem végezhet munkálatokat. Ennek ellenére mindent megteszünk, hogy ott is rend legyen. Felháborító, hogy erre hivatkozva próbálják hitelteleníteni azt a tiltakozást, ami a beruházással leginkább érintett Hamzsabégi sétány megóvását célozza. Ez a hely, amelyet rendszeresen karbantartunk és takarítunk, nagyon kedves az itt élőknek, sokan együtt nőttek fel a park fáival.

Meg lehet valósítani úgy ezt a projektet, hogy azzal mindenki jól járjon?

Véleményünk szerint igen. Ezért tettünk erre javaslatot közösen azokkal, akikkel felperesei vagyunk a pernek, vagyis a Popékkal, a Védegylettel, Kreitler-Sas Máté önkormányzati képviselővel. A minisztériumnak még 2022 végén elküldött javaslatunk arra épül, hogy a vasúti tranzitforgalom nélküli, elsősorban személyszállítási igényekhez illeszkedő tartalommal tervezzék meg és valósítsák meg a körvasút fejlesztését, a V0-ás vasútvonallal egy időben. Ez azt jelenti, hogy csak a kétvágányos kialakítást támogatjuk a Bartók Béla út és a Budafoki út között. Szakmai igényeink között szerepel a környezetrendezés lakossági igényeknek megfelelő tervezése és a projekttel együtt történő megvalósítása, az agglomeráció szélén jelentős mennyiségű P+R parkoló kialakítása, hogy tényleg valós alternatíva legyen az elővárosi vasúti közlekedés, így kevesebb személyautó vegye igénybe kerületünket. Szerepel a feltételrendszerünkben többek között a budai fonódó villamos 2. ütemének kiépítése is.

Meglátásom szerint, ha javaslatainkkal érdemben foglalkoznának, azzal a magyar állam is jól járna, hiszen elkerülhető lehetett volna, hogy a folyamatban lévő peres eljárások hónapokon belül várható végkifejletével az uniós forrásbevonást kockáztassa. Korábbi javaslataink megfontolásával Újbuda érintett lakosságának a jelen műszaki tartalom elleni jogos és felfokozott, érzelmektől sem mentes ellenállása sem jelentkezne.

Közeledik a Déli Körvasút beruházás környezetvédelmi engedélyével kapcsolatban indított per újabb tárgyalási fordulója. A bíróság korábban azt hangsúlyozta, az ügy társadalmi jelentőségére tekintettel a lehető leghamarabb meg kívánja hozni döntését. Mi várható a következő fordulóban?

Ez a második tárgyalási forduló lesz 2023. május 2-án. Az eddigiek alapján a bíróság azt vizsgálja, hogy az új, általunk megtámadott környezetvédelmi engedély teljes mértékben eleget tesz-e a korábbi ítéletnek. Álláspontunk szerint nem, sőt, ezen felül a 2022-ben lebonyolított új engedélyezési eljárás alapját képező környezeti hatástanulmány a vonatkozó jogszabályoknak sem tesz eleget. Reményeink szerint vagy kerületünkre nézve pozitív döntés születik, vagy szakértők bevonását írja elő a bíróság, és álláspontunkat igazolva folytatódik a peres eljárás.

Úgy tudom, a perben is szóba került az a levél, amelyet az önkormányzat vezetése és a civilek intéztek Lázár Jánoshoz, és amelyben garanciákat kértek a minisztertől, hogy a kormány nem vezeti keresztül Újbudán, illetve a főváros lakott területén a tranzit vasúti teherforgalmat. Milyen válasz kaptak erre?

Sajnos eddig nem kaptunk írásos választ. Levelünkben a korábban elmondottakra kértünk garanciát, vagyis mások mellett arra, hogy ne vezessék keresztül Újbudán a tehervasúti tranzitforgalmat, ne robogjon végig tízpercenként egy tehervonat a lakóövezeten. Azt is világossá tettük, hogy nyitottak vagyunk egy olyan megoldásra, amely figyelembe veszi szakmai igényeinket. Meglátásom szerint javaslatainknak a műszaki tartalom beruházó általi megfelelő átdolgozása és módosítása után, a következő pályázati lehetőségnél mind a Déli Körvasút, mind a V0-ás előkészítése, megfelelően bemutatva, alkalmas lett volna az uniós források pályázati kiírásaira, ezért nem értem, miért nem foglalkoztak érdemben a felvetéseinkkel.

Milyen lehetőségei vannak még a perben részt vevőknek, a civileknek, az önkormányzatoknak, a fővárosnak?

A felperesek mellé 2023 év elején perbe lépett támogatóként a főváros és a IX. kerület, egyetértve azokkal a célokkal, amelyeket a peres eljárást megelőzően és az eljárásban is képviseltünk, képviselünk. A per kimenetelét illetően bízunk a racionális és az itt élők igényeit figyelembe vevő döntésben, tekintettel a hatályos jogszabályokra is. A peres eljáráson túl minden jogszabálynak megfelelő eszközt használnunk kell a civil társadalom bevonásával, hogy a kerületi és az országos érdekek között az optimális eredményt elérjük, azaz a Budapest és Újbuda lakosságának is megfelelő és elfogadható, valamint a teherszállítás szempontjából meggyőződésünk szerint Magyarország és a nemzetközi partnerek számára is legmegfelelőbb megoldást. Ez nem más, mint a V0-ás vasútvonal mielőbbi megvalósítása, a Déli Körvasútnak pedig csak a személyszállítás és a Budapestre irányuló teherforgalom érdekében, illetve ezekkel összefüggésben a környezeti hatások mérséklése érdekében elengedhetetlenül szükséges fejlesztése.

KMV

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support