Hamzsabégi sétány: nem hátrál meg Újbuda

A Déli Körvasút mentén élő budapestiek életminőségének védelmében többször fellépett már Újbuda Önkormányzata. A beruházással kapcsolatban egyeztetést sürget és módosításokat javasol a helyi civilekkel közösen, miközben a szabálytalan környezetvédelmi engedélyt a bíróságon támadják meg. Bakai-Nagy Zita alpolgármestert kérdeztük arról, mi az építkezés valódi tétje, miért tartja kiemelten fontosnak ezt az ügyet.

Internetes portálokon, közösségi médiás csoportokban egyre többet lehet arról olvasni, hogy a Déli Körvasút projekt részeként a beruházó „felszámolná a balkáni állapotokat”, és a Hamzsabégi sétány környékén „a kapcsolódó zöld felületek igényes fejlesztésével együtt egy parkot alakítanának ki”. A látványtervek valóban rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók igényeit kielégítő parkot mutatnak. Miért tiltakozik ez ellen az önkormányzat?

Mert ez egyelőre nem több, mint mutatós illusztráció. A látványterveken bemutatott kiegészítő környezetrendezés nem része a projektnek, semmilyen engedély vagy kormányhatározat nem írja elő. Sőt, korábban garanciákat sem kaptunk arra, hogy ez a Déli Körvasúttal egy időben valósul meg. Fontos megemlíteni, hogy a bemutatott környezetrendezés részleteit illetően sajnos nem alakult ki a szükséges teljes egyetértés a beruházó és az önkormányzat között. De talán még ennél is fontosabb, hogy mi nem értünk egyet a tranzit teherforgalom átvezetésével kerületünkön, és azért tiltakozunk az itt élőkkel, a civilekkel együtt, mert nem optimális a Déli Körvasút kialakítása. Ami pedig a cikkben említett, a „balkáni állapotokat” illeti, ezek leginkább a MÁV kezelésében lévő területeken vannak, ahol az önkormányzat a törvény betűje szerint nem végezhet munkálatokat. Ennek ellenére mindent megteszünk, hogy ott is rend legyen. Felháborító, hogy erre hivatkozva próbálják hitelteleníteni azt a tiltakozást, ami a beruházással leginkább érintett Hamzsabégi sétány megóvását célozza. Ez a hely, amelyet rendszeresen karbantartunk és takarítunk, nagyon kedves az itt élőknek, sokan együtt nőttek fel a park fáival.

Meg lehet valósítani úgy ezt a projektet, hogy azzal mindenki jól járjon?

Véleményünk szerint igen. Ezért tettünk erre javaslatot közösen azokkal, akikkel felperesei vagyunk a pernek, vagyis a Popékkal, a Védegylettel, Kreitler-Sas Máté önkormányzati képviselővel. A minisztériumnak még 2022 végén elküldött javaslatunk arra épül, hogy a vasúti tranzitforgalom nélküli, elsősorban személyszállítási igényekhez illeszkedő tartalommal tervezzék meg és valósítsák meg a körvasút fejlesztését, a V0-ás vasútvonallal egy időben. Ez azt jelenti, hogy csak a kétvágányos kialakítást támogatjuk a Bartók Béla út és a Budafoki út között. Szakmai igényeink között szerepel a környezetrendezés lakossági igényeknek megfelelő tervezése és a projekttel együtt történő megvalósítása, az agglomeráció szélén jelentős mennyiségű P+R parkoló kialakítása, hogy tényleg valós alternatíva legyen az elővárosi vasúti közlekedés, így kevesebb személyautó vegye igénybe kerületünket. Szerepel a feltételrendszerünkben többek között a budai fonódó villamos 2. ütemének kiépítése is.

Meglátásom szerint, ha javaslatainkkal érdemben foglalkoznának, azzal a magyar állam is jól járna, hiszen elkerülhető lehetett volna, hogy a folyamatban lévő peres eljárások hónapokon belül várható végkifejletével az uniós forrásbevonást kockáztassa. Korábbi javaslataink megfontolásával Újbuda érintett lakosságának a jelen műszaki tartalom elleni jogos és felfokozott, érzelmektől sem mentes ellenállása sem jelentkezne.

Közeledik a Déli Körvasút beruházás környezetvédelmi engedélyével kapcsolatban indított per újabb tárgyalási fordulója. A bíróság korábban azt hangsúlyozta, az ügy társadalmi jelentőségére tekintettel a lehető leghamarabb meg kívánja hozni döntését. Mi várható a következő fordulóban?

Ez a második tárgyalási forduló lesz 2023. május 2-án. Az eddigiek alapján a bíróság azt vizsgálja, hogy az új, általunk megtámadott környezetvédelmi engedély teljes mértékben eleget tesz-e a korábbi ítéletnek. Álláspontunk szerint nem, sőt, ezen felül a 2022-ben lebonyolított új engedélyezési eljárás alapját képező környezeti hatástanulmány a vonatkozó jogszabályoknak sem tesz eleget. Reményeink szerint vagy kerületünkre nézve pozitív döntés születik, vagy szakértők bevonását írja elő a bíróság, és álláspontunkat igazolva folytatódik a peres eljárás.

Úgy tudom, a perben is szóba került az a levél, amelyet az önkormányzat vezetése és a civilek intéztek Lázár Jánoshoz, és amelyben garanciákat kértek a minisztertől, hogy a kormány nem vezeti keresztül Újbudán, illetve a főváros lakott területén a tranzit vasúti teherforgalmat. Milyen válasz kaptak erre?

Sajnos eddig nem kaptunk írásos választ. Levelünkben a korábban elmondottakra kértünk garanciát, vagyis mások mellett arra, hogy ne vezessék keresztül Újbudán a tehervasúti tranzitforgalmat, ne robogjon végig tízpercenként egy tehervonat a lakóövezeten. Azt is világossá tettük, hogy nyitottak vagyunk egy olyan megoldásra, amely figyelembe veszi szakmai igényeinket. Meglátásom szerint javaslatainknak a műszaki tartalom beruházó általi megfelelő átdolgozása és módosítása után, a következő pályázati lehetőségnél mind a Déli Körvasút, mind a V0-ás előkészítése, megfelelően bemutatva, alkalmas lett volna az uniós források pályázati kiírásaira, ezért nem értem, miért nem foglalkoztak érdemben a felvetéseinkkel.

Milyen lehetőségei vannak még a perben részt vevőknek, a civileknek, az önkormányzatoknak, a fővárosnak?

A felperesek mellé 2023 év elején perbe lépett támogatóként a főváros és a IX. kerület, egyetértve azokkal a célokkal, amelyeket a peres eljárást megelőzően és az eljárásban is képviseltünk, képviselünk. A per kimenetelét illetően bízunk a racionális és az itt élők igényeit figyelembe vevő döntésben, tekintettel a hatályos jogszabályokra is. A peres eljáráson túl minden jogszabálynak megfelelő eszközt használnunk kell a civil társadalom bevonásával, hogy a kerületi és az országos érdekek között az optimális eredményt elérjük, azaz a Budapest és Újbuda lakosságának is megfelelő és elfogadható, valamint a teherszállítás szempontjából meggyőződésünk szerint Magyarország és a nemzetközi partnerek számára is legmegfelelőbb megoldást. Ez nem más, mint a V0-ás vasútvonal mielőbbi megvalósítása, a Déli Körvasútnak pedig csak a személyszállítás és a Budapestre irányuló teherforgalom érdekében, illetve ezekkel összefüggésben a környezeti hatások mérséklése érdekében elengedhetetlenül szükséges fejlesztése.

KMV

A ROVATBÓL