Dolgozott az Európai Parlamentben, a Magyar Tudományos Akadémia fiatal kutatójaként évekig foglalkozott Közép-Európa gazdasági-politikai folyamataival. Naszádos Zsófiát, az 5-ös számú választókörzet frissen megválasztott képviselőjét mindig is a politika érdekelte – most aktív alakítójává lép elő, amiben segítségére lesz elemzői múltja és fővárosi kapcsolatai.
Viszonylag kevés az olyan önkormányzati képviselő, akinek tudományos múltja van. A politikusi pálya jobban vonzotta, mint a kutatói?
Miután végeztem a Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán, el kellett döntenem, hogyan tovább. Már akkor kacérkodtam a közéleti-politikai pályával, de azt gondoltam, hasznos lesz, ha először bővítem a tudásom, ezért iratkoztam be a doktori képzésre. Mindig érdekelt a nemzetközi, szűkebben az európai politika, különösen a közép-európai régió. Elemzőként foglalkoztam a visegrádi négyek gazdasági-politikai folyamataival, a PhD-kutatásom pedig arra kereste a választ, hogy Németország miként kezelte az eurózóna gazdasági válságát. Néhány évig az MTA-n is kutattam, tanítottam az egyetemen, és egy politikai elemző-tanácsadó cégnél is dolgoztam. Ennél az intézetnél már kampánytanácsadói, illetve a hazai politikához kötődő elemzői feladatokat is végeztem. Rendkívül érdekes számomra, hogyan függnek össze a lokális és az állami, a globális és az európai folyamatok. Ezt képviselői pozíciómban is fontos aspektusnak tartom.
Brüsszelben, Strasbourgban dolgozni mindenképpen izgalmas kihívás. Mivel foglalkozott?
a Momentum európai parlamenti képviselőjével dolgoztam együtt, már a képviselőségét megelőzően is. Életem egy részét Budapesten töltöttem az ő kommunikációjának támogatásával, országjárások szervezésével, a plenáris ülések idején pedig Strasbourgba, Brüsszelbe kísértem. Nagyon érdekes időszak volt.
Miért döntött úgy, hogy jelölteti magát Újbudán?
Itt nőttem fel a Gellérthegyen, az Ádám Jenő Általános Iskolába jártam, majd a József Attila Gimnáziumba. Az életem leghosszabb szakaszát itt töltöttem, és most is itt élek, van bennem egy erős lokálpatrióta kötődés a kerülethez. Magától értetődő volt, hogy itt indulok el.
Most is egy önkormányzatban dolgozik, a fővárosiban, ahol kommunikációs feladatokat lát el. Ez, illetve a kutatói múlt milyen muníciót ad a képviselői munkájához?
Az elemzői, analitikus szemlélet, hogy az ember gyorsan átlát összefüggéseket, és rá van kényszerülve, hogy sok információt gyorsan szintetizáljon – ezek olyan képességek, amiket jól el lehet sajátítani az elemzői-akadémiai szférában, és nem utolsósorban a politikában is jól kamatoztathatók.
A lágymányosiakat fogja képviselni a testületben. Milyen tervekkel vág bele a munkába? Hol kellene javítani, fejleszteni?
Lágymányos különleges és sokszínű eleme a kerületnek. Van nagyon forgalmas, nagyvárosi, pezsgő része, lakótelepi, valamint csendesebb, zöld része. Ennek megfelelően a kihívás is sokrétű. Belső-Lágymányosban ebben a ciklusban várhatóan elindul a budai fonódó villamos fejlesztése, így kiépül a vonal Műegyetem rakparti szakasza. Noha ez fővárosi beruházás, a kerületre is ró feladatokat. Hasonló jelentőségű, hogy a Budafoki utat egészséges utcává tudjuk alakítani, ami azt jelenti, hogy egy forgalomcsillapított, zöldebb, élhetőbb útszakaszt épülhet itt ki. Szembe kell nézni azzal is, hogy a városrészben vannak köztisztasági kihívások, amit prioritásként fogok kezelni. Egy képviselőnek ugyanakkor nem csupán a saját körzetével kell törődnie, hiszen egész Újbuda iránt felelősséggel tartozik. Tagja leszek a Kulturális és a Vagyongazdálkodási, valamint a Területfejlesztési Bizottságnak, ilyen módon is az egész kerületért fogok tevékenykedni. Nagyon fontosnak tartom, hogy a legkorszerűbb urbanisztikai szemléletet honosítsuk meg Újbudán. Ezen a téren az elmúlt években is komoly fejlődés ment végbe, ezen az úton szeretnék továbbhaladni. Lényeges az élhetőség, hogy a közlekedésben mindenki megtalálja a számítását. A forgalmat, ahol lehet, csillapítsuk azáltal, hogy közösségi közlekedéssel, gyalog és biciklivel is könnyen el lehessen jutni A-ból B-be, miközben az autósok se szenvedjenek kárt. Ez az elmúlt évek budapesti politikájának forró krumplija. Harmóniára kell törekedni, amihez az kell, hogy a szelíd közlekedési formák minél nagyobb teret nyerjenek. Így akik nem mondhatnak le az autózásról, azok is könnyebben fognak közlekedni. De a zöldfelületek fejlesztése és a Bartók-negyed értékeinek gazdagítása is prioritás számomra.
A fővárosi munkája olajozottabbá teheti a kapcsolatot a kerületi önkormányzat és a főpolgármesteri hivatal között?
Én erre fogok törekedni. Ez olyan lehetőség a szinergiára, amit ki kell használni.
T. D.