Elfogult ajánló

Néhány jó programot, könyvet, koncertet, színházi előadást ajánlunk – kizárólag elfogultan. Olyat, amit mi szeretünk, és bízunk benne, hogy másnak is legalább akkora örömet okoz.

Régi sztorik
A Makra – Kertész Ákos könyve –, amikor a ’70-es évek legelején először megjelent, új korszakot nyitott a kortárs magyar irodalom munkásábrázolásában. Az idők során több mint tíz kiadása volt Magyarországon, bő 250 ezer példányban, a nagyvilágban is legalább 1,2 millióban kelt el, és valószínűleg mind elfogyott. Most, hosszú évek után, újra megjelent a Trend Kiadó értő gondozásában.

Kertész merészen, az akkori viszonyokhoz képest tabudöntögetően írt. Az ő munkásai nem a szocializmus győztesei, az „uralkodó osztály”, hanem sokszor rossz körülmények között élő, keményen dolgozó, keveset kereső emberek. Akik bizony isznak, verekednek, még nőt is vernek, időnként összeütközésbe kerülnek a törvénnyel, és a műszak végét kifűzött bakanccsal várják, hogy azt minél előbb ledobhassák az öltözőben. Az sem volt akkoriban mindennapi, hogy a könyvben az ’56-os forradalom is előkerül, a menni vagy maradni dilemmája, vagy hogy mi is az a munkáshatalom, amelynek nevében eltiporják a munkások felkelését. Fél évszázaddal később persze már nem merészség ezeket a dolgokat kimondani, leírni. A Makra mégsem vált múzeumi tárggyá. Címszereplőjének problémája ugyanis minden korban itt marad: valaki, akiről kiderül, hogy tehetséges lehet valamiben – mint Makra a szobrászatban –, meri-e vállalni a küzdelmet azért, hogy valóban megmutathassa, mit tud. Hiszen ebben ott a bukás kockázata. Hősünk hárit, és nem mer dönteni, ahogy felesége és szeretője között sem képes választani. Pedig kemény fickó, azt hiszi, ura a sorsának, ám lassan mégis felmorzsolódik mindebbe. Negyedmillió megjelent példány után talán nem sportszerűtlen a szpoilerezés: a főhős öngyilkossága elkerülhetetlen, mert nincs kiút. A könyvből pár évvel megjelenése után Rényi Tamás rendezett filmet – a Magyar Mozi TV csatornán időnként látható, érdemes vadászni rá. Az akkori kultúrpolitika csak úgy engedte leforgatni, ha elmondják benne, nem a munkásosztály sorsa reménytelen, amely szükségszerűen torkollik az önpusztításba, hanem csak ezé az egy emberé. És persze az ’56-os jelenetek jelentős részét is kivágták. De legalább elkészülhetett akkor ez a film. Aki megnézi, annak Makra Ferenc attól kezdve mindig Juhász Jácint hangján szólal meg.
(Kertész Ákos: Makra, Trend Kiadó, 2024.)

Szunyogh Szabolcs rendíthetetlen szorgalommal írja kultúrtörténeti könyveit. Kis és nagy, joggal vagy érdemtelenül elfelejtett eseteket dolgoz fel, olyan szorgalommal, műveltséggel és olvasmányosan, amelyet a műfaj klasszikusától, Ráth-Végh Istvántól szokhattunk meg. Századokon, évezredeken át, bibliai szereplőktől a Habsburg-ház nevezetes figuráiig, számtalan szellemi kalandozásra visz el minket. Szunyogh le se tagadhatná, hogy eredetileg tanár, méghozzá abból a jó fajtából, aki tudja, érdekessé, izgalmassá kell tenni a sztorit, hogy a „tanulók” minden részletre kíváncsiak legyenek.
Zsidó kultúrtörténeti anekdotagyűjteményében olyasmikkel foglalkozik, mint hogy miképp győzte le egy szépséges zsidó asszony a római pápát; hogyan legyünk nagyon gazdagok; antiszemita volt-e Marx Károly; kicsoda Izrael elhallgatott alapítója; zsidó volt-e Kolumbusz Kristóf; mikor harangoztak a Dohány utcai zsinagógában és így tovább. Pörögnek a tájak, az évek, a nevek – kifejezetten izgalmas olvasmány. Mikor letettem, arra gondoltam, de jó lenne, ha a felét meg tudnám jegyezni – rögtön művelt embernek tűnnék.
(Szunyogh Szabolcs: Ahasvérus – Zsidó történetek az ókortól napjainkig, Joshua Könyvek, 2024.)

D. J.

A ROVATBÓL

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support