Exkluzív programban volt részük azoknak, akik április 3-án a B32 Galéria és Kultúrtérbe látogattak. Hajdu Szabolcs márciustól a mozikban vetített új filmjét, a Kálmán-napot, valamint a trilógia harmadik, befejező részének tekinthető Egy százalék indián című színházi előadást láthatták egymás után a nézők. A történetfolyam első része az Ernelláék Farkaséknál, amelyből színházi produkció és film is született.
A középkorú házaspárokat érintő, általános problémákat boncolgató mondatok hangzanak el a Kálmán-nap című műben. A Hajdu Szabolcs rendezte filmet eddig csak mozikban lehetett megtekinteni a márciusi bemutató óta, a B32 Galéria és Kultúrtér április elején vetítette le – a Kálmán-nap gyakorlatilag a B32-ben született, hiszen a mozis verzió elődjét, a színdarabot kezdettől fogva itt próbálták.
– A B32 alaphelyünkké vált. Ezen a színpadon mutattuk be a párkapcsolati trilógia második és harmadik részét. Ezért a kultúrtérben a mostanihoz hasonló esték lesznek: a három filmet és előadást minden verzióban bemutatjuk. A vetítéseket mindig egy másik fejezet színházi verziója követi majd, a műfajokat és a tartalmakat fogjuk vegyíteni – mondta lapunknak Hajdu Szabolcs.
A történet egyszerű és hétköznapi. Kálmánhoz és Olgához (Hajdu Szabolcs és Tóth Orsi) vendégségbe érkezik Levente és Zita (Szabó Domokos és Földeáki Nóra). A két negyvenes páros Kálmán névnapját ünnepli, poharazgatás közben párkapcsolati nehézségekről is beszélgetnek. A Kálmán-nap feszültségei az intimitás és a szexualitás hiányából fakadnak, morális dilemmák kerülnek középpontba. Olga gondolatai kívülállása ellenére is nagy hangsúlyt kapnak, a műben megfogalmazott érzései köré szerveződik minden. Ez ugyan a színházi előadásban még kevésbé kézenfekvő, de Hajdu Szabolcs szerint a filmben egyértelművé válik. A férfiak karakterét az arrogancia és a macsóság jellemzi.
A modern kori nemi szerepekről kiderül, hogy végérvényesen megváltoztak. – A generációnkat sújtó változásokat szinte lehetetlen lekövetni. Mire rájössz, hogy mit kellett volna tenned, már túl vagy rajta. Nem tudod helyrehozni – vallja Hajdu Szabolcs. – Folyamatos fáziskésésben vagyunk: akkor jövünk rá, hogyan kellett volna a gyereket nevelni, amikor már felnőttek. Akkor ébredünk rá, hogyan kellett volna a kapcsolatban működni, amikor már tönkrement – fejtette ki korábbi interjúiban.
A történet folytatódik:
Egy százalék indián
Ezt a gondolatot viszi tovább Hajdu Szabolcs az Egy százalék indián című színdarabban, amelyet a nézők közvetlenül a Kálmán-nap után láthattak a B32-ben. (Az Egy százalék indiánból készült film ősszel kerül a mozikba.) A szerző ezúttal az identitás, az örökölt magatartási modellek, a hímsovinizmus, a feminizmus és a nemi szerepek kérdéskörére fókuszál. Lezárul egy folyamat. (Hajdu Szabolcs négy éve vált el feleségétől, Török-Illyés Orsolyától, aki korábban szereplő- és alkotótársa is volt. Ezért is tekinti a szerző-rendező-színész a művet egy gyászfolyamat végének – a szerk.)
Hajdu Szabolcs már több időt tölt külföldön, mint Magyarországon. – Ez nem újdonság, csak a média mostanában felkapta – mondta. – Az elmúlt csaknem két évben sokat dolgoztam másik országban, ahol több futó projektem van. A jelenlegi látványos aktivitásom a korábbi munkáim mostanra beért gyümölcse. Az idén moziba kerülő filmeket nem most forgattuk, hosszabb időt igényeltek. Az életemet azonban már nem itt képzelem el – tette hozzá.
Tóth Kata
Ernelláékkal kezdődött minden
A Kálmán-nap és az Egy százalék indián egy trilógia második és harmadik része, az első az Ernelláék Farkaséknál című, ugyancsak színházi és filmes produkció volt, fókuszában a középkorú párok gyermeknevelési gondjaival. Az a történet huszonnégy óra alatt, egyetlen helyszínen játszódott, hat szereplővel. A filmet Hajdu Szabolcsék lakásán, ismeretségi körük élettapasztalatai alapján forgatták szinte fillérekből, családi és baráti összefogással. Farkasékat maga a rendező, illetve akkori felesége, Török-Illyés Orsolya játszotta, a gyerekek a sajátjaik. A jeleneteket tizenhárom operatőr-hallgató vette fel. A Karlovy Vary-i Filmfesztivál Kristály Glóbuszával elismert független mű sikere bebizonyította, hogy a költségvetés, a technikai háttér helyett a művészi invenció és a kreativitás az, ami igazán számít.
Miről szól az Ernelláék?
Farkasékhoz az éjszaka közepén váratlanul betoppan a feleség nővére és annak családja, Ernelláék egy év után érkeznek haza Skóciából, az állandóan civakodó Farkasék kénytelenek befogadni őket. A váratlan együttlét régi sérelmeket hoz felszínre, de mindenki kénytelen szembenézni saját életével is. A néző a történet részesévé válik, intim közelségből figyelheti a szereplőket. Nincsenek harsány fordulatok, kiélezett drámai határhelyzetek, a párbeszédek életszerűek – bárki magára ismerhet.